Protokoły z Sesji Rady - archiwum

Wyszukiwarka

Wybierz rok

P R O T O K O Ł Nr 16 z XVI Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku Początek Sesji – godzina 10,00. Obrady XVI Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol. Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych 12 radnych z tym, że radny Pan Tadeusz Dankowski spóźnił się 15 min. Nieobecni na sesji radni: Pan Grzegorz Zakrzewski i Pan Sławomir Zwoliński . Rada może podejmować prawomocne uchwały. Lista obecności stanowi zał. Nr 1 do niniejszego protokołu. Na Sesji obecni byli sołtysi . Lista obecności sołtysów stanowi zał. Nr 2 do niniejszego protokołu. Nieobecny na Sesji sołtys Pan Waldemar Gutowski. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował na sekretarza obrad (zgodnie z przyjętą zasadą wg. kolejności na liście obecności) Pana Mariana Gajewskiego. Uwag nie było. Pan Sławomir Kraziński – zapytał czego dotyczy uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Pani Skarbnik wyjaśniła, że po sporządzeniu wszystkich sprawozdań z wykonania budżetu za 2004 rok okazało się, że zbraknie środków na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów (jest to zmiana uchwały z poprzedniej sesji). Sekretarz Gminy Pan Paweł Grudowski postawił wniosek o poszerzenie porządku obrad o punkt „Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych”. - za przyjęciem wniosku głosowało - 11 radnych Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie proponowanego porządku obrad. Porządek obrad : 1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum. 2. Wybór sekretarza obrad. 3. Przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy. 4. Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej za 2004 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2004 rok. a) sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej, b) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu, c) zapoznanie Rady z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz wnioskiem komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy, d) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy, e) dyskusja nad sprawozdaniem Wójta Gminy z wykonania budżetu, f) przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki z wykonania budżetu za rok 2004. 5. Rozpatrzenie pism skierowanych do Rady Gminy. 6. Podjęcie uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu Gminy Bobrowniki. 7. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. 8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na 2005 rok. 9. Podjęcie uchwały w sprawie w sprawie zmiany uchwały nr III/22/02 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki. 10.Podjęcie uchwały w sprawie najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowniki. 11.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. 12.Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami. 13. Informacja o realizacji uchwał i wniosków z ostatniej Sesji Rady Gminy. 14.Wolne wnioski i zapytania. 15. Zakończenie obrad. - za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało – 11 radnych W głosowaniu brało udział 11 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i stanowi zał. Nr 3 do niniejszego protokołu. Ad. 3 Przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy bez czytania (zgodnie z przyjętą zasadą – protokoł znajduje się do wglądu w biurze Urzędu Gminy, codziennie w godzinach pracy, jest publikowany również w BIP). - za przyjęciem protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy głosowało - 10 radnych - wstrzymał się – 1 radny Protokoł z ostatniej Sesji Rady Gminy został przyjęty większością głosów. Ad. 4 Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej za 2004 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2004 rok. a) sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej Skarbnik Gminy Pani Iwona Gutowska przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2004 rok. Sprawozdanie stanowi zał. Nr 4 do niniejszego protokołu. b) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu Pani Wójt przedstawiła uchwałę Nr 80/2005 Składu Orzekającego Nr 8 RIO z dnia 18.03.2005r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonych przez Wójta Gminy Bobrowniki sprawozdaniach z wykonania budżetu Gminy za 2004 rok. Opinia jest pozytywna. Uchwała RIO (kserokopia) stanowi zał. Nr 5 do niniejszego protokołu. c) zapoznanie Rady z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz wnioskiem komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Jan Suski przedstawił protokoł z posiedzenia komisji Rewizyjnej oraz wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 16 marca 2005 roku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki za 2004 rok. Wniosek stanowi zał. Nr 6 do niniejszego protokołu. d) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Parzniewska przedstawiła Uchwałę Nr 82/2005 Składu Orzekającego Nr 8 RIO z dnia 18.03.2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki z wykonania budżetu Gminy za 2004 rok. Wniosek Komisji Rewizyjnej jest zasadny i zgodny z prawem. Uchwała stanowi zał. Nr 7 do niniejszego protokołu. e) dyskusja nad sprawozdaniem Wójta Gminy z wykonania budżetu Pan Sławomir Kraziński zapytał, co oznacza w sprawozdaniu zapis „usuwanie skutków klęsk żywiołowych” oraz dlaczego jest tak niskie wykonanie dochodów w dziale 010 Rolnictwo. Pani Skarbnik odpowiedziała, że: - w 2004 roku były wypłacane przez GOPS zapomogi „suszowe” (I część została wypłacona jeszcze w 2003 roku natomiast II część na początku 2004 roku). - w dziale 010 dochody – planowana była kwota 54tys. zł. tytułem wpłat od osób, które zostały podłączone do wodociągu we wsi Gnojono, a wpłat nie było (mieszkańcy uważają, że nie muszą dokonywać wpłat ponieważ na budowę wodociągu gmina otrzymała dofinansowanie z programu „SAPARD”). Pan Sławomir Kraziński zwrócił uwagę, że sprawę tę należy rozwiązać ponieważ planowana jest budowa wodociągu we wsi Rachcin-Stara Rzeczna i będzie również problem z wyegzekwowaniem wpłat od mieszkańców (wszyscy mieszkańcy Gminy powinni być traktowani jednakowo). Pani Jolanta Parzniewska zapytała jakie wydatki ponoszone są w GOPS na obsługę programu POMOST. Sekretarz Gminy odpowiedział, że była podpisana umowa z firmą na autorską obsługę programu – 218zł miesięcznie. W gminie nie ma zatrudnionego informatyka. Gmina pracuje na różnych programach i w związku z tym są wydatki z obsługą tych programów (prawa autorskie). Wyjaśnił, że w GOPS 98% wydatków – to zasiłki, a tylko 2% - pozostałe koszty (wynagrodzenia, zakup materiałów, szkolenia, delegacje itp). Pan Sławomir Kraziński – w związku z uwagami radnych dotyczącymi kosztów obsługi programu POMOST postawił wniosek, aby Komisja Rewizyjna na najbliższym posiedzeniu dokonała kontroli tych wydatków. - za przyjęciem wniosku głosowało – 5 radnych - przeciw – 4 radnych - wstrzymało się – 3 radnych Wniosek został przyjęty większością głosów. Pan Kazimierz Ostrowski zapytał, czy Gmina Fabianki pokryła część kosztów związanych z podłączeniem wsi Gnojono i Lisek do wodociągu Gminy Lipno. Pani Wójt odpowiedziała, że w powyższej sprawie zostało wystosowane pismo do Rady Gminy Fabianki. Nie ma jeszcze odpowiedzi, ale w dniu dzisiejszym jest również Sesja Rady Gminy Fabianki. Pan Odo Pawletta zarzucił, że Komisja Rewizyjna przepisała fragmenty sprawozdania. Pan Marian Gajewski i Pan Jan Suski odpowiedzieli, że komisja dokładnie analizowała sprawozdanie (dochody i wydatki) oraz sprawdzała dokumenty księgowe. Pan Paweł Majewski zapytał, co wpłynęło na to, że Gmina nie otrzymała dotacji na budowę drogi oraz jakie prace były wykonywane na boisku przy nowej szkole. Pani Wójt odpowiedziała, że wniosek został przyjęty, pozytywnie oceniony przez Panel Ekspertów, ale z uwagi na dużą liczbę wniosków RKS nie przyznał dofinansowania. W bieżącym roku zostały również złożone dwa wnioski (na budowę drogi oraz wodociągu we wsi Rachcin - Stara Rzeczna). Do nowej szkoły zostało wykonane przyłącze kanalizacyjne, założony chodnik, brama oraz niwelacja placu, ale są zaniżenia i jeszcze trzeba będzie dowieźć ziemi. f) przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki z wykonania budżetu za rok 2004. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki za 2004 rok. - za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych Uchwała Nr XVI/93/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2004 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki z tego tytułu została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 8 do niniejszego protokołu. Ad. 5 Rozpatrzenie pism skierowanych do Rady Gminy. Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Bobrowniki Pani Jolanta Parzniewska odczytała pisma skierowane do Rady Gminy: 5.1. Pana Ryszarda Grzywińskiego w sprawie przedłużenia na okres 5 lat umowy dzierżawy na część działki Nr 390/20 o pow. 0,15 ha położonej w m. Bobrowniki. Pan Sławomir Kraziński postawił wniosek, aby umowę dzierżawy przedłużyć na okres 3 lat. Pan Jan Suski zwrócił uwagę, że należy sprawdzić czy nie ma tam strefy ochronnej z uwagi na znajdującą się w sąsiedztwie stację uzdatniania wody. Pan Andrzej Parol zaproponował, aby w umowie dzierżawy zobowiązać Pana Grzywińskiego do przestrzegania przy uprawie tej działki zasad dobrej praktyki rolniczej. Pan Longin Pietrusiński postawił wniosek o przedłużenie umowy dzierżawy na okres 3 lat. - za przyjęciem wniosku głosowało – 10 radnych - wstrzymało się – 2 radnych Większością głosów Rada przedłużyła umowę dzierżawy Panu Ryszardowi Grywińskiemu na okres 3 lat. 5.2. Mieszkańców ul. Lipowej o założenie dwóch lamp. Pan Mieczysław Kopczyński radny i mieszkaniec ul. Lipowej wyjaśnił, że jest tam założona linia a brakuje lamp – chodzi o uzupełnienie 2 lamp. Pan Longin Pietrusiński zapytał, czy są inne pisma w sprawie założenia lamp ulicznych. Pani Anna Ciesielska odpowiedziała, że nie ma pism, ale były ustne wnioski mieszkańców wsi Bobrownickie Pole o założenie lamp na przystanku. Pan Andrzej Parol przypomniał, że w chwili obecnej nie ma dotacji na oświetlenie ulic. Zaproponował przegłosowanie wniosku Pana Kopczyńskiego. - za przyjęciem wniosku głosowało – 3 radnych - przeciw – 0 radnych - wstrzymało się – 9 radnych. Wniosek Pana Kopczyńskiego w sprawie założenia 2 lamp na ul. Lipowej (na istniejących słupach) został przyjęty większością głosów. 5.3. Dyrektora szkoły i Rady Rodziców w Rachcinie o dofinansowanie wyjazdu dzieci szkolnych na trzydniową wycieczkę do Torunia. Pani Barbara Prylińska stwierdziła, że jeżeli szkoła w Bobrownikach otrzymała dofinansowanie to taką samą kwotę należałoby przyznać również szkole w Rachcinie. Pan Longin Pietrusiński zwrócił uwagę, że dyrektorzy szkół powinni dojść do porozumienia i zorganizować wspólny wyjazd lub zorganizować wycieczkę jednodniową . Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby przyznać pieniądze na dofinansowanie wycieczki i pozostawić je do dyspozycji Pani Wójt, ponieważ nie wiadomo, czy ta wycieczka dojdzie do skutku. Pan Tadeusz Dankowski zwrócił uwagę, że dzieci mieszkające w Bobrownikach korzystają ze świetlicy, komputerów i należałoby dofinansować wyjazd dzieci z Rachcina do Torunia. Pani Jolanta Parzniewska zaproponowała przyznać dofinansowanie w kwocie 500zł. Sekretarz Gminy przypomniał, że będzie przyjmowana uchwała w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, są tam zaplanowane środki, którymi dysponuje Komisja antyalkoholowa. Zaproponować Pani dyrektor o zwrócenie się z wnioskiem o dofinansowanie bezpośrednio do komisji. Pani Barbara Prylińska postawiła wniosek o dofinansowanie wyjazdu dzieci ze szkoły w Rachcinie w kwocie 500zł. - za przyjęciem wniosku głosowało – 5 radnych - przeciw – 5 radnych - wstrzymało się 2 radnych Głosowanie nie zostało rozstrzygnięte. Pan Paweł Majewski stwierdził, że jest to typowa wycieczka wypoczynkowa, pismo jest nieprecyzyjne a poza tym dzieci z klas od 1 – 3 nie wolno zabierać na wycieczki z noclegiem, nie wolno stwarzać precedensów, bo będą kolejne wnioski o dofinansowanie. Na zieloną szkołę mają możliwość wyjazdu dzieci z klas VI ze wszystkich szkół. Postawił wniosek o nie przyznawanie dofinansowania wyjazdu dzieci ze szkoły w Rachcinie na wycieczkę do Torunia. - za przyjęciem wniosku głosowało – 8 radnych - przeciw – 0 radnych - wstrzymało się – 3 radnych W głosowaniu brało udział 11 radnych Wniosek został przyjęty większością głosów. 5.4. Pani Wacławy Suskiej o umorzenie podatku od nieruchomości w kwocie 250zł w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności handlowej. Pan Andrzej Parol postawił wniosek, aby pismo w sprawie umorzenia podatku od nieruchomości przekazać zgodnie z kompetencjami do rozpatrzenia Pani Wójt. - za przyjęciem wniosku głosowało – 10 radnych - wstrzymało się – 2 radnych Wniosek został przyjęty większością głosów. 5.5. Mieszkańców wsi Polichnowo o pomoc w utrzymaniu bocianiego gniazda. Pan Marian Gajewski poinformował, że są stowarzyszenia zajmujące się udzielaniem pomocy bocianom .Postawił wniosek, aby Pani Anna Ciesielska zajęła się poszukaniem informacji (adresy, telefony) na ten temat. - za przyjęciem wniosku głosowało – 11 radnych - wstrzymał się – 1 radny Wniosek został przyjęty większością głosów. 5.5. Pani Anny Bonewicz zam. w Rachcinie o dofinansowanie wyjazdu dziecka na wycieczkę. Pani Anna Ciesielska poinformowała, że w miesiącu kwietniu będą wypłacane stypendia. Pan Sławomir Kraziński postawił wniosek aby sprawę skierować do rozpatrzenia przez GOPS. - za przyjęciem wniosku głosowało – 12 radnych Wniosek został przyjęty jednogłośnie. 5.6. Pana Bolesława Krazińskiego o sprzedaż działki zabudowanej we wsi Rachcin (były sklep). Pan Sławomir Kraziński wyjaśnił, że jest tam nieuregulowana sytuacja prawna. Część budynku jest usytuowana na działce Pana Krazińskiego, a część na działce należącej do Urzędu Gminy. Pan Jan Suski zapytał czy Urząd nie nabył prawa do tej nieruchomości „przez zasiedzenie”. Pan Andrzej Parol postawił wniosek, aby nieruchomość sprzedać zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (wycena). - za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych Wniosek został przyjęty jednogłośnie. 5.7. Proboszcza Parafii Rzymsko-Katolickiej w Bobrownikach o zakup chłodni do przechowywania zwłok do kaplicy przedpogrzebowej. Pan Jan Suski zwrócił uwagę, że obecny proboszcz jest krótko, nie znamy jeszcze jego planów. Pani Wójt poinformowała, że były pewne ustalenia z księdzem Franciszkiem, ale on odszedł z parafii . Rozmawiała również z obecnym księdzem proboszczem. Pan Kazimierz Ostrowski zwrócił uwagę, że kaplica była budowana przez wszystkich parafian i gmina powinna dofinansować zakup chłodni. Postawił wniosek o dofinansowanie zakupu chłodni. Pan Andrzej Parol zwrócił uwagę, że w piśmie chodzi o zakup chłodni a nie o dofinansowanie zakupu. Pan Sławomir Kraziński stwierdził, że chłodnia jest potrzebna, ale w praktyce bywa tak, że gmina dofinansowuje zakup lub mieszkańcy organizują zbiórkę pieniędzy a później ksiądz pobiera opłaty – te sprawy powinny być uzgodnione wcześniej - postawił wniosek, aby odrzucić wniosek księdza proboszcza. Pan Longin Pietrusiński zaproponował, aby na następną Sesję zaprosić księdza kanonika w celu przedstawienia planów związanych z organizacją i funkcjonowaniem kaplicy. Pani Jolanta Parzniewska stwierdziła, że jako członek Rady Parafialnej znała plany poprzednika. Rada Parafialna nie miała jeszcze spotkania z nowym księdzem i nie zna jego planów. Pan Jan Suski zaproponował, aby powołać Zakład Komunalny, który mógłby prowadzić taką działalność, ewentualnie na Sesję zaprosić Księdza Proboszcza. Pan Kazimierz Ostrowski sprzeciwił się propozycji Pana Suskiego – ponieważ uważa, że prowadzenie tej działalności przez Zakład Komunalny nie będzie tańsze natomiast przy kościele jest już kaplica. Sekretarz Gminy wyjaśnił, że Gmina nie mogłaby przekazać chłodni. Gmina mogłaby na podstawie porozumienia – przekazać chłodnie w użytkowanie. Pan Paweł Majewski zwrócił uwagę, że w chwili obecnej nie ma jeszcze Zakładu Komunalnego i postawił wniosek, aby w chwili obecnej odrzucić wniosek Księdza Proboszcza. Pan Kazimierz Ostrowski postawił wniosek o zakup chłodni i przekazanie jej w użytkowanie Parafii w Bobrownikach. Innych wniosków nie było. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie w pierwszej kolejności wniosku Pana Kazimierza Ostrowskiego o zakup chłodni (wniosek najdalej idący). - za przyjęciem wniosku głosował – 1 radny - przeciw – 11 radnych Większością głosów wniosek został odrzucony. W związku z powyższym przeszedł wniosek Pana Pawła Majewskiego – w chwili obecnej nie kupować chłodni. 5.8. Rozstrzygnięcie Nadzorcze Nr 13/2005 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o nieważności § 10 ust. 6, § 11 i § 12 uchwały nr XV/90/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 10 lutego 2005 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu na rok 2005 dotyczącego wysokości oraz szczegółowych warunków wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli. Pani Anna Ciesielska wyjaśniła, że regulamin obowiązuje bez w/w paragrafów. Zapisy w Regulaminie były uzgadniane ze związkami zawodowymi i nie do końca mieliśmy wpływ na ich treść. Pan Andrzej Parol zaproponował, aby projekty uchwał były opiniowane przez radcę prawnego i zawierały informację o osobie która przygotowała daną uchwałę. Pan Jan Suski zaproponował, aby radca prawny był obecny na Sesjach Rady Gminy. Pani Wójt wyjaśniła, że projekty uchwał są sprawdzane przez radcę prawnego, ale ostatnie spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych nauczycieli odbyło się w przeddzień Sesji. 5.9. Pismo Wojewody przypominające, że zgodnie z zapisem art. 17 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, do zadań własnych o charakterze obowiązkowym należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej. W związku z tym w budżecie Gminy winny być zaplanowane środki na częściowe ponoszenie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej osób kierowanych z tereny danej Gminy. Pan Andrzej Parol stwierdził, że jest to pismo kierowane do Komisji budżetowej. Pan Sławomir Kraziński stwierdził, że budżet Gminy na rok bieżący został już przyjęty, ewentualnie w budżecie przyszłego roku należy zaplanować środki na ten cel (pismo przekazano do GOPS). . Ad. 6 Podjęcie uchwały w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu Gminy Bobrowniki. Pani Anna Ciesielska poinformowała, że ustawa mówi o stypendiach, zasiłkach oraz nagrodach przyznawanych przez dyrektora szkoły. Stypendium nie może wynosić mniej niż 80% kwoty bazowej i nie więcej niż 200% tej kwoty. Do chwili obecnej wpłynęło 415 wniosków . Przyjmując średnią kwotę jednego stypendium w wysokości 80zł, potrzeba około 300tys. zł. na rok. W dniu dzisiejszym wpłynęło pismo informujące, że gmina otrzymała 205 tys. zł. w związku z tym zajdzie konieczność dokonania zmian w projekcie regulaminu. Zaproponowała wprowadzenie zapisu, że wysokość zasiłku jest uzależniona od wielkości środków przeznaczonych na ten cel w budżecie Gminy. Sekretarz Gminy odczytał fragmenty ustawy o systemie oświaty dotyczący wymogom jakim musi odpowiadać Regulamin. Pan Sławomir Kraziński zaproponował wprowadzenie takich zmian, które pozwolą na rozdysponowanie posiadanych środków, ale ich nie przekroczą. Innych wniosków do projektu uchwały nie było. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały z uwzględnieniem proponowanych zmian w Regulaminie. - za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych - przeciw – 1 radny W głosowaniu brało udział 12 radnych. Uchwała nr XVI/94/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 9 do niniejszego protokołu. Ad. 7 Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Pani Skarbnik wyjaśniła, że po sporządzeniu sprawozdań okazało się, że na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów zbraknie 5 252zł, w związku z tym zaszła konieczność zmiany wcześniej podjętej uchwały. Przedstawiła projekt uchwały. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały. - za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych - przeciw – 0 radnych - wstrzymał się – 1 radny Uchwała Nr XVI/95/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31.03.2005 roku w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 10 do niniejszego protokołu Ad. 8 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na 2005 rok. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały. Zaproponowała, aby dodatkowo wprowadzić do budżetu zgodnie z otrzymanym pismem, w dziale edukacyjna opieka wychowawcza , rozdziale pomoc materialna dotacją w wysokości 205 122zł. Po zmianie dochody budżetu Gminy ustala się na kwotę 7 905 075 zł, wydatki na kwotę 8 583 075zł. Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie było. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały. - za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych - przeciw – 0 radnych - wstrzymał się – 1 radny Uchwała nr XVI/96/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie zmiany budżetu Gminy na 2005 rok została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 11 do niniejszego protokołu. Ad. 9 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/22/02 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki. Pani Anna Ciesielska poinformowała, że weszło w życie nowe Rozporządzenie z dnia 22.02.2005 roku zwiększające z dniem 1 stycznia 2005 roku najniższy dodatek funkcyjny do kwoty 1 060zł. Przedstawiła projekt uchwały. Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały. - za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych Uchwała nr XVI/97/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 12 do niniejszego protokołu. Ad. 10 Podjęcie uchwały w sprawie najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowniki. Pani Anna Ciesielska poinformowała, że wzrosło najniższe wynagrodzenie i zachodzi potrzeba uporządkowania tabel. Pan Paweł Majewski zapytał jakie będą konsekwencje finansowe tej zmiany. Pani Anna Ciesielska odpowiedziała, że nie będzie żadnych konsekwencji finansowych, ponieważ pracownicy i tak otrzymywali najniższe wynagrodzenie. Uchwała ma na celu uporządkowanie tabel. Innych uwag do projektu uchwały nie było. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały. - za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych - przeciw – 0 radnych - wstrzymało się – 3 radnych Uchwała nr XVI/98/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowniki została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 13 do niniejszego protokołu. Ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały. Poinformował, że program taki musi być uchwalany każdego roku. Pan Odo Pawletta zapytał, jak należy rozumieć działalność świetlicy profilaktycznej. Pan Paweł Majewski zaproponował, zgodnie z propozycją zawartą przy rozpatrywaniu pisma Dyrektora Szkoły Podstawowej w Rachcinie w sprawie dofinansowania wyjazdu dzieci na wycieczkę umieszczenie w programie zapisu „organizowanie edukacyjnych akcji profilaktycznych w formie zabaw, festynów i wycieczek”. Sekretarz Gminy wyjaśnił, że środki przeznaczane są głównie na posiłki dla dzieci korzystających ze świetlicy, wycieczki, festyny, materiały, wyposażenie itp. Przedstawił projekt uchwały po wprowadzeniu zapisu proponowanego przez Pana Pawła Majewskiego w pk-cie 3 Programu. Innych uwag do projektu uchwały nie było. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie uchwały. - za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych Uchwała nr XVI/99/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 31 marca 2005 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 14 do niniejszego protokołu. Ad. 12 Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami. Pani Wójt przedstawiła sprawozdanie (sprawozdanie stanowi zał. Nr 15 do niniejszego protokołu). Pan Andrzej Parol poprosił o informację na temat spotkania na tamie we Włocławku oraz na temat tworzenia gospodarstwa pomocniczego. Pani Wójt poinformowała, że temat budowy tamy wrócił w związku ze zbliżającym się terminem wyborów, ale budowa nowej zapory jest mało prawdopodobna ponieważ w budżecie państwa nie ma zaplanowanych żadnych środków na ten cel. Sekretarz Gminy poinformował, że wspólnie z Panią Wójt byli w Gminie Wąpielsk. Jest to porównywalna gmina (zbliżony budżet, zbliżona liczba ludności). W gminie tej od kilku lat funkcjonuje gospodarstwo pomocnicze. Jest to wyodrębniona jednostka – działa samodzielnie podlega Radzie Gminy oraz kontroli Wójta Gminy. Zatrudnionych jest tam 10 pracowników w tym 4 osoby w administracji. Zajmują się : wodociągami, kanalizacją, dowozem dzieci do szkoły, utrzymaniem dróg. Posiadają niezbędny sprzęt: ciągnik, przyczepę, równiarkę itp. Pan Andrzej Parol zwrócił uwagę, że jest rządowy projekt ustawy w sprawie walki z bezrobociem, który zobowiązuje Gminy do zatrudnienia osób otrzymujących zasiłki. Pan Paweł Majewski zapytał jakie są ceny za pobór wody i odprowadzenie ścieków w Gminie Wąpielsk. Sekretarz Gminy odpowiedział, że ceny są porównywalne, ale gmina w formie dotacji dofinansowuje około 30% ceny. Pan Andrzej Parol postawił wniosek, aby upoważnić Wójta do przeprowadzenia analizy finansowej (symulacji kosztów) utworzenia zakładu pomocniczego na terenie Gminy Bobrowniki. - za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Ad. 13 Informacja o realizacji uchwał i wniosków z ostatniej Sesji Rady Gminy. Sekretarz Gminy przedstawił informację o realizacji uchwał i wniosków z ostatniej Sesji Rady Gminy ( informacja stanowi zał. Nr 16 do niniejszego protokołu). Pan Jan Suski stwierdził, że norma podstawowa na tego typu koparko – ładowarkę wynosi 4,6 l. W sytuacji, kiedy przyjęta jest inna norma powinien być sporządzony na tę okoliczność protokół. Sekretarz odpowiedział, że jest sporządzony protokół – pozostawiono ustaloną wcześniej normę – 5,5 l. Ad. 14 Wolne wnioski i zapytania. 14.1. Pan Jan Suski poinformował, że rozmawiał z projektantem sieci kanalizacyjnej w Bobrownikach, który poinformował, że jest problem z usytuowaniem przepompowni na projektowanej sieci kanalizacyjnej na ulicy Podgórnej, zapytał czy istnieje możliwość zakupu kasy fiskalnej dla osób wypisujących faktury za pobór wody i odprowadzenie ścieków oraz kto wykonywał równanie dróg – prace zostały źle wykonane. Pani Anna Ciesielska odpowiedziała, że sprawa przepompowni została rozwiązana, zostanie ona usytuowana na działce Pani Teresy Kartawa (podpisała zgodę) natomiast Pani Wójt wyjaśniła, że przy kasie nie ma zbyt dużych kolejek, tylko w dniach, kiedy wypłacane są zasiłki jest więcej osób nie ma więc problemu z regulowaniem należności. Drogi wyrównywał Pan Wieczkiewicz i częściowo Pan Mamrzyński gminną koparką, ale prace nie zostały zakończone ponieważ jest jeszcze zamarznięta ziemia. Pan Paweł Grudowski dodatkowo wyjaśnił, że koparka-ładowarka „Ostrówek” nie wykona wszystki prac, nie posiadamy sprzętu. W przyszłości planujemy dorobienie łyżki do koparki. Pan Odo Pawletta zwrócił uwagę, że stan drogi na trasie w kierunku Włocławka jest bardzo zły. Pani Wójt poinformowała, że zgłosi powyższą sprawę do Zarządu Dróg Powiatowych. Pan Jan Suski stwierdził, że w bieżącym roku drogi gminne były dobrze utrzymane stwierdził również, że nastąpiła znaczna poprawa w funkcjonowaniu GOPS. Pani Wójt poinformowała, że udało się pozyskać artykuły spożywcze. Był rozdzielony ryż, będzie jeszcze dostawa mleka, makaronu, mąki i sera żółtego. Pan Paweł Majewski zapytał jakie są plany dotyczące placu i drogi przy nowej szkole – nie można korzystać z boiska na lekcjach wychowania fizycznego. Pan Paweł Grudowski odpowiedział, że planowane jest dowiezienie pospółki, wyrównanie i utwardzenie terenu. W maju będzie rozstrzygnięcie konkursów i w zależności od ich wyników trzeba będzie podjąć kolejne działania. Pan Tadeusz Dankowski stwierdził, że nauczyciele wspólnie z dziećmi szkolnymi w ramach zajęć wychowania fizycznego powinni zaangażować się do prac związanych z porządkowaniem terenu przyszkolnego. Pan Stanisław Złakowski zapytał, czy w związku z powodzią będą umorzenia podatku dla rolników, którzy ponieśli straty. Pani Wójt poinformowała, że został przesłany wniosek do Wojewody o powołanie komisji do oszacowania skutków powodzi. Oczekujemy na odpowiedź. Pan Andrzej Nisztuk zwrócił uwagę, że zdarza się, że dzieci z Rachcina nie są dowożone do ustalonych przystanków – np. podczas wyjazdu grupy dzieci na basen. Pani Anna Ciesielska odpowiedziała, że nie może być takiej sytuacji ale do chwili obecnej nie było zgłoszeń o takich nieprawidłowościach. Pani Barbara Prylińska zgłosiła wniosek o ustawienie w Rachcinie znaku drogowego „teren zabudowany” oraz o umieszczenie barierki zabezpieczającej przy drodze (parowa) . Pan Andrzej Parol poinformował, że z uwagi na stan zdrowia oraz nienajlepszą współpracę (brak odpowiedniego gabinetu) zamierza złożyć rezygnację z pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy. Pan Sławomir Kraziński zwrócił uwagę, że takich decyzji nie powinno podejmować się w biegu. Zaproponował odłożenie sprawy do kolejnej Sesji Rady Gminy. Innych uwag i wniosków nie było. Ad. 15 Zakończenie obrad. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy ogłosił zakończenie obrad XVI Sesji Rady Gminy – godzina 17,15. Przewodniczący Rady Gminy Andrzej Parol Protokołował : E. Jankowska

Protokół Nr 13 z Sesji Rady Gminy

P R O T O K O Ł Nr 13 z XIII Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 24 sierpnia 2004 roku Początek Sesji – godzina 10,00. Obrady XIII Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol. Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych było 11 radnych z tym, że radny Pan Odo Pawletta spóźnili się...

Protokoł nr 12

P R O T O K O Ł Nr 12 z XII Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 27 maja 2004 roku Początek Sesji – godzina 10,00. Obrady XII Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol. Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych 14 radnych z tym, że radni Pan Tadeusz Dankowski i Pan Odo Pawletta spóźnili...

Protokół Nr 11 z sesji Rady Gminy

P R O T O K O Ł Nr 11 Z XI Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku Początek Sesji – godzina 9,00. Obrady XI Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol. Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych 13 radnych z tym, że radny Pan Mieczysław Kopczyński przybył na Sesję...

Protokoł Nr 10 Sesji Rady Gminy

P R O T O K O Ł Nr 10 Z X Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 29 stycznia 2004 roku Początek Sesji – godzina 10,00. Obrady X Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol. Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych 13 radnych Nieobecni na sesji: radna Pani Kazimiera Dankowska - Zwolińska...