Protokoły z Sesji Rady - archiwum

Protokół Nr 11 z sesji Rady Gminy

P R O T O K O Ł Nr 11
Z XI Sesji Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku
Początek Sesji – godzina 9,00.
Obrady XI Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Parol.
Przywitał wszystkich zebranych. Stwierdził quorum. Na Sesji obecnych 13 radnych z tym, że radny Pan Mieczysław Kopczyński przybył na Sesję o godzinie 10,40 Nieobecni na sesji: radna Pani Kazimiera Dankowska - Zwolińska i radny Pan Grzegorz Zakrzewski. Rada może podejmować prawomocne uchwały. Lista obecności stanowi zał. Nr 1 do niniejszego protokołu.
Na Sesji obecni byli sołtysi . Lista obecności sołtysów stanowi zał. Nr 2 do niniejszego protokołu. Nieobecny sołtys Pan Waldemar Gutowski.

Ad. 2
Wybór sekretarza obrad.

Na sekretarza obrad zaproponowano Pana Odo Pawlettę. Uwag nie było. Sekretarzem obrad został wybrany, jednogłośnie Pan Odo Pawletta.
Pani Wójt poinformowała, że Gmina Lipno przesłała projekt Porozumienia Komunalnego na przyłączenie wodociągu we wsi Gnojno i Bobrownickie Pole do sieci wodociągowej Gminy Lipno i zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 9 - podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z Gminą Lipno.
Pani Jolanta Parzniewska zaproponowała w punkcie 5 – przedstawienie protokołów z posiedzeń komisji Rady Gminy.
Za przyjęciem powyższych zmian głosowało 12 radnych. W głosowaniu brało udział 12 radnych.
Pan Jan Suski zwrócił uwagę, że porządek obrad jest zbyt obszerny i zaproponował, aby część punktów przesunąć na kolejną Sesję.
Pan Paweł Majewski zaproponował, aby powyższa propozycja była brana pod uwagę podczas planowania kolejnych Sesji.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, kontynuowanie planowanego porządku obrad, a w przypadku, gdy nie uda się go wyczerpać przeprowadzić głosowanie o przesunięciu części punktów na kolejną Sesję.
Powyższa propozycja została przyjęta przez radnych jednogłośnie.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie następującego porządku obrad:

Porządek obrad :

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (sprawozdanie Komisji z wydatków za rok ubiegły, przedstawienie planu wydatków na rok bieżący).
5. Przedstawienie protokołów z posiedzeń komisji Rady Gminy (Rewizyjna i Oświaty).
6. Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej za 2003 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2003 rok.
a) sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej,
b) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu,
c) zapoznanie Rady z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz wnioskiem Komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi gminy,
d) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy,
e) dyskusja nad sprawozdaniem Wójta Gminy z wykonania budżetu,
f) przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy – podjęcie uchwały w powyższej sprawie
7. Rozpatrzenie pism skierowanych do Rady Gminy.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bobrowniki na 2004 r.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu.
10. Podjęcie uchwały w sprawie podpisania porozumienia z Gminą Lipno.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki.
12. Podjęcie uchwały w sprawie diet dla radnych.
13. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia przez Radę Gminy Kierownika GOPS do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu zadań zleconych.
14. Zatwierdzenie planów pracy Rady Gminy i Komisji Rady.
15. Przedstawienie wniosków z zebrań sołeckich.
16. Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami.
17. Informacja o realizacji uchwał i wniosków z ostatniej Sesji Rady Gminy.
18. Wolne wnioski i zapytania.
19. Zakończenie obrad.
- za przyjęciem powyższego porządku obrad głosowało 12 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie - zał. Nr 3 do niniejszego protokołu.



Ad. 3
Przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie protokołu z ostatniej Sesji Rady Gminy bez czytania.
- za przyjęciem powyższego wniosku głosowało - 10 radnych
- przeciw – 1 radny
- wstrzymał się – 1 radny
Protokoł z X Sesji Rady Gminy został przyjęty większością głosów. W głosowaniu brało udział 12 radnych.

Ad. 4
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ( sprawozdanie komisji z wydatków za rok ubiegły, przedstawienie planu wydatków na rok bieżący).

Pani Monika Kopczyńska – członek Komisji poinformowała, że plan wydatków na realizację programu profilaktyki antyalkoholowej wynosił w 2003 roku – 17.700zł., z tego wydano 15.414zł.
Największa część środków została przeznaczona na prowadzenie świetlicy profilaktyczno – wychowaqwczej :
- zakup żywności, materiały, gry, kasety itp. – 11.683zł.
- wyjazd do teatru, przedstawienie w szkole (profilaktyka informacyjna i edukacyjna) – 2.681zł.
- zamontowanie 2 krat na oknach – 850zł.
- diety dla członków komisji – 200zł .
Następnie Kierownik GOPS Pani Lilla Lorenc przedstawiła projekt uchwały (wraz z załącznikiem) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Poinformowała, że plan wydatków na 2004 rok wynosi 17.000zł. (środki pozyskane z wpływów ze sprzedaży alkoholu) z tego :
- realizacja programów profilaktycznych – 2000zł,
- szkolenia pracownika świetlicy – 400zł,
- materiały – 3000zł,
- diety komisji – 600zł,
- finansowanie działalności świetlicy – 9000zł,
- czynności związane z finansowaniem leczenia odwykowego – 1000zł,
- inne wydatki – 1000zł.
Pan Andrzej Parol zapytał, czy na terenie naszej gminy występuje problem narkomanii.
Pan Jan Suski zapytał, ile osób na terenie gminy jest uzależnionych od alkoholu.
Pani Lilla Lorenc odpowiedziała, że w chwili obecnej nie ma na ten temat dokładnego rozeznania (krótki okres zatrudnienia), ale 30 rodzin korzysta z pomocy GOPS.
Pan Marian Gajewski stwierdził, że źle się stało, że nie wykorzystano wszystkich środków na profilaktykę. Plan powinien być opracowywany bardziej szczegółowo.
Pan Tadeusz Zamachowski – członek komisji poinformował, że czytał artykuł w prasie, z którego wynika, że środki te powinny być w całości wydatkowane na profilaktykę tzn. : wykłady, prelekcje, filmy, plakaty itp. a nie na remonty świetlicy, kolonie.
Pan Paweł Majewski zapytał, co z 2000zł, które nie zostały wydane w 2003 r.
Skarbnik odpowiedział, że interpretacja RIO jest taka, że środki wchodzą w nadwyżkę budżetową i dzielone są przez Radę.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował przyjęcie uchwały wraz z załącznikiem w wersji przedstawionej przez Komisję.
Innych uwag do projektu uchwały nie było.
- za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych.
Uchwała Nr XI/54/2004 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 4 do niniejszego protokołu.

Ad. 5
Przedstawienie protokołów z posiedzeń Komisji Rady Gminy (Rewizyjnej i Oświaty).

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Jan Suski przedstawił protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej (protokoły znajdują się w teczce komisji) :
- z dnia 18.02.2004r.
WNIOSKI:
1. Spowodować prawidłowe rozliczanie paliwa zakupionego do kosiarki (karty).
2. Wyjaśnić sprawę wypłaty dodatku specjalnego dla Pani Wójt.
3. Zwiększyć kwotę dzierżawy za plac dzierżawiony przez GS Lipno (dzierżawa wieczysta – wysokość czynszu ustalić na podstawie aktualnych przepisów).
4. Zatrudnić radcę prawnego

- z dnia 02 marca 2004 roku:
WNIOSKI:

1. O udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2003 rok.
2. Sprzedaż pozostałego sprzętu (przyczepa do przewozu osób, przyczepa ciągnikowa).

- z dnia 08 marca 2004 roku
WNIOSKI:
1. Spowodować wyjaśnienie sprawy fikcyjnie istniejącej OSP w Rybitwach (czy zasadne jest utrzymywanie Naczelnika OSP – wydatki w ciągu roku 1740zł.).
2. Zaprosić na Sesję Komisję ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi lub przewodniczącą komisji w celu złożenia sprawozdania z pracy komisji i rozliczenia się z wydatków za 2003 rok (Pani Anna Ciesielska na wniosek członków komisji wyjaśniła, że kierownik GOPS nie musi być przewodniczącym komisji antyalkoholowej, ale powinien być w jej składzie).
3. Ustalić Przewodniczącemu Rady Gminy limit na rozmowy z telefonu komórkowego na kwotę 150zł. miesięcznie (łącznie z abonamentem). Komisja ma zastrzeżenia do wysokości rachunków (rachunki Przewodniczącego Rady Gminy wyniosły: za m-c sierpień 270,73zł, rach. z 02.10.2003r. – 273,82. W tym samym czasie rachunek za 3 telefony: Pani Wójt, kierowcy „Busa” i kierowcy samochodu OSP wyniosły za miesiąc sierpień 270,73zł i za m-c październik 308zł).
4. Zmienić siedzibę Stowarzyszenia „Podarujmy Radość” – poza siedzibę Urzędu Gminy (pomoc Gminy – GOPS nie powinna być łączona z pomocą udzielaną przez Stowarzyszenie z uwagi na to, że już wcześniej wyniknęły z tego powodu nieporozumienia).

Ad. 6
Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej za 2003 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2003 rok.


a) sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu z zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej.
Pani Jolanta Parzniewska postawiła wniosek, aby Pani Wójt nie czytała sprawozdania ponieważ było ono omawiane na zebraniach sołeckich jak również wszyscy radni otrzymali sprawozdanie na piśmie.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby Skarbnik odpowiedział na pytania radnych dotyczące wykonania budżetu za 2003 rok i omówił zamierzenia na rok bieżący.
Skarbnik Gminy Pan Paweł Grudowski poinformował, że na niższe wykonanie dochodów wpłynęły zaległości w ściągalności podatków. Zaległości dotyczą głównie jednego podatnika – jest to podatek od nieruchomości w kwocie 53 785,50zł – na zaległość ustanowiono hipotekę przymusową, na pozostałe zaległości wystawiono tytuły wykonawcze .
Łącznie uzyskano dochody na kwotę 5.127.424zł, która stanowi 98,77% planu rocznego. Ponadto do dyspozycji Gmina posiadała wolne środki z rozliczeń z lat ubiegłych w kwocie 700.491zł.
Wydatki budżetowe w 2003 roku wyniosły łącznie 5.346.180zł, co stanowi 94,79% planu rocznego. Deficyt budżetowy wyniósł 218.756zł, wobec planowanego 448.371zł. Na koniec roku pozostały wolne środki z rozliczeń międzyokresowych w wysokości 229.615zł.
Gmina po stronie dochodów spłaciła raty pożyczek i kredytów w kwocie 252 120zł.
Gmina uzyskała umorzenie pożyczki z WFOŚiGW pozostałej do spłaty w latach 2004 i 2005 w kwocie 140.000zł.
Zadłużenie budżetu na koniec 2003 roku wynosiło 238 180zł.
W zakresie inwestycji wybudowano wodociąg dla wsi Gnojno i częściowo Bobrownickie Pole, kontynuowano budowę szkoły w Bobrownikach, przygotowano dokumentację na rozbudowę kanalizacji w Bobrownikach i i budowę wodociągu we wsi Rachcin i Stara Rzeczna, wykonano nowe punkty oświetleniowe (przystanek PKS Polichnowo – Piaski). Przyłączono do wodociągu dwa gospodarstwa we wsi Winduga oraz trzy gospodarstwa domowe we wsi Białe Błota, dokonano wymiany rur wodociągowych wychodzących z hydroforni w Bobrownikach oraz zamontowano zasuwę umożliwiającą odcięcie wody w przypadku awarii w Bobrownikach i niezależne zasilanie w wodę wsi Bógpomóż i Polichnowo. Pobudowano chodnik pod górę w kierunku Lipna, uporządkowano handel na Placu Wolności, przebudowano pomnik na skwerku w Bobrownikach, docieplono elewację na szkole w Bobrownikach, obudowano płytami ogniotrwałymi korytarz w tzw. „angliku” zgodnie z zaleceniami Straży Pożarnej, wybudowano ubikacje wewnątrz budynków szkolnych w Gnojnie i Rachcinie, wymieniono tabor dowożący dzieci do szkół z przyczep ciągniętych przez traktory rolnicze na autobusy (jeden autobus uzyskano z Ministerstwa Edukacji nieodpłatnie).
Pan Jan Suski stwierdził, że należałoby ograniczyć wydatki, może poprzez zmniejszenie zatrudnienia.
Pani Wójt odpowiedziała, że dochodzą nowe obowiązki, a zatrudnienie się nie zwiększa (gmina przejmuje na przykład wypłatę zasiłków rodzinnych).

Innych pytań dotyczących przedstawionego sprawozdania nie było.
Sprawozdanie Wójta Gminy stanowi zał. Nr 5 do niniejszego protokołu.

b) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Pani Wójt przedstawiła Uchwałę Nr 106/2004 z dnia 25.03.2004r.Składu Orzekającego Nr 8 RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu. Opinia jest pozytywna.
Uchwała stanowi zał. Nr 6 do niniejszego protokołu.

c) zapoznanie Rady z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz
wnioskiem Komisji o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Jan Suski przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 02 marca 2004 roku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki za 2003 rok. Wniosek stanowi zał. Nr 7 do niniejszego protokołu.
(Wniosek wraz z uzasadnieniem znajduje się w teczce Komisji Rewizyjnej).

d) przedłożenie Radzie opinii składu orzekającego RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Parzniewska przedstawiła opinię Składu Orzekającego RIO o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2003 rok.
Uzasadnienie stanowi zał. Nr 8 do niniejszego protokołu.

e) dyskusja nad sprawozdaniem Wójta Gminy z wykonania budżetu.

Radny Pan Marian Gajewski stwierdził, że radni uczestniczyli w sesjach , przyjmowali zmiany w budżecie, nie stwierdzono uchybień w realizacji budżetu przez Wójta Gminy. Postawił wniosek o przeprowadzenie głosowania w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Na pytanie radnych Skarbnik dodatkowo wyjaśnił, że sprawozdanie Wójta - RIO opiniuje pod względem finansowym natomiast wniosek Komisji Rewizyjnej – pod względem prawnym.
Pan Andrzej Parol poprosił o wyjaśnienie sprawy zatrudnienia w GOPS.
Pani Wójt wyjaśniła, że Pani Kletkiewicz złożyła rezygnację z funkcji Kierownika GOPS. Rezygnacja została przyjęta. Na stanowisko Kierownika GOPS została przesunięta Pani Lilla Lorenc – nie było zatrudnienia nowych osób.
Pan Paweł Majewski stwierdził, że wnioski i zapytania będą w kolejnych punktach obrad i postawił wniosek o przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium. Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
f) przeprowadzenie głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy (podjęcie uchwały w powyższej sprawie).

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2003 rok.
- za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych
Uchwała Nr XI/55/2004 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2003 i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Bobrowniki z tego tytułu została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 7
Rozpatrzenie pism skierowanych do Rady Gminy.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Parzniewska odczytała kolejno pisma:
7.1. Pana Zbigniewa Strużyny w sprawie przyjęcia do pracy w charakterze stróża na budowie szkoły.
Pani Wójt wyjaśniła, że stróża zatrudnia wykonawca. Zakończenia prac budowlanych planowane jest na koniec kwietnia br.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby pismo przekazać do rozpatrzenia Pani Wójt ponieważ zatrudnianie pracowników nie należy do kompetencji Rady Gminy.
Pan Jan Suski przypomniał, że wnioskował o zatrudnienie stróża ponieważ na budowie są zniszczone ściany. Należałoby zinwentaryzować szkody.
Skarbnik wyjaśnił, że przy budowie jest taka procedura, że po przetargu przekazuje się plac budowy, zakończenie budowy kończy się protokołem przekazania budowy. Dokonano uzgodnień, że naprawy szkód dokona firma z własnych środków.
Pan Mieczysław Kopczyński stwierdził, że budowę należałoby ogrodzić.
Pani Wójt odpowiedziała, że kiedy firma skończy inwestycję to trzeba będzie zastanowić się nad ogrodzeniem budowy oraz zatrudnieniem stróża.
Pan Paweł Majewski poinformował, że był na budowie i nie stwierdził dużych strat (zniszczone są częściowo dwie ścianki działowe. Problem powstanie po zamontowaniu okien.
7.2. Stowarzyszenia „Podarujmy Radość” w sprawie przekazania żywności z Konińskiego Banku Żywności” na paczki – akcja „Wielkanoc 2004”.
Pani Jolanta Parzniewska zapytała, czy jest w chwili obecnej jakaś żywność do podziału.
Pani Wójt odpowiedziała, że w chwili obecnej nie ma żadnej żywności. Poinformowała radnych, że koszty przywozu żywności są wysokie (miesięcznie wpłacamy do banku 400zł, duża odległość, niewielkie ilości żywności, krótki okres gwarancji art. spożywczych). W ubiegłym roku pomoc była niewielka.
Pan Marian Gajewski zaapelował, aby nie łączyć pomocy GOPS z pomocą udzielaną przez Stowarzyszenie z uwagi na problemy jakie występowały wcześniej. Zaproponował, aby udzielić odpowiedzi, że gmina nie dysponuje w chwili obecnej żadną żywnością.
Pan Paweł Majewski stwierdził, że z pomocy Banku Żywnościowego najwięcej korzystają gminy przyległe, bank posiada niewielkie magazyny.
Pan Jan Suski zaproponował, aby ewentualnie wystąpić z pismem do Banku Żywnościowego i określić nasze warunki – zasady współpracy.
Pani Jolanta Parzniewska poprosiła Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyjaśnienie wniosku komisji dotyczącego siedziby stowarzyszenia.
Pan Jan Suski odpowiedział, że Gmina jest jednostką budżetową i siedziba Stowarzyszenia nie powinna znajdować się w budynku Urzędu Gminy. Mieszkańcy łączą pracę Stowarzyszenia z pracą GOPS, są negatywne oceny mieszkańców dotyczące sposobu dzielenia paczek jak i ich zawartości, dlatego Komisja wnioskuje o zmianę siedziby Stowarzyszenia.
Pan Odo Pawletta zwrócił uwagę, że Stowarzyszenie jest zarejestrowane w sądzie i wszelkie zmiany muszą być również dokonywane w sądzie.
Pani Jolanta Parzniewska poparła wypowiedź Pana Pawletty i dodatkowo zwróciła uwagę, że Stowarzyszenie pomaga dzieciom z terenu naszej gminy, korzysta z życzliwości Pani Wójt i pracownika, który otwiera i zamyka świetlicę – podczas posiedzeń Stowarzyszenia.
Pan Paweł Majewski postawił wniosek, aby udostępniać pomieszczenie na posiedzenia Stowarzyszenia natomiast magazynowanie, przygotowanie i podział paczek powinien odbywać się poza siedzibą Urzędu Gminy np. w remizie OSP.
- za przyjęciem powyższego wniosku głosowało – 9 radnych
- przeciw – 3 radnych
- wstrzymał się – 1 radny
Pan Sławomir Kraziński zapytał ilu członków liczy stowarzyszenie.
Pani Jolanta Parzniewska odpowiedziała, że 20 członków.
Pan Jan Suski ponowił wniosek , aby oddzielić adres Gminy od adresu stowarzyszenia.
Pan Marek Rutkowski (przedstawiciel Stowarzyszenia) przypomniał, że Stowarzyszenie jest zarejestrowane w sądzie i każdej zmiany trzeba dokonać również w sądzie. Stwierdził, że stowarzyszenie nie może być zarejestrowane w prywatnym mieszkaniu, siedziba powinna znajdować się w Urzędzie. Zwrócił uwagę, że Stowarzyszenie ma duże możliwości w organizowaniu pomocy (większe niż gmina). Stowarzyszenie ma zgodę Starosty na organizowanie zbiórki na terenie Starostwa na rzecz pogorzelców, do rozwózki paczek wykorzystywane są prywatne samochody, ale wszystko zależy od sponsorów, na paczkach będą nalepki Stowarzyszenia „Podarujmy Radość”.
Pan Odo Pawletta zwrócił uwagę, że wchodzimy do Unii, a tam stowarzyszenia dysponują największymi środkami .
Pan Andrzej Parol stwierdził, że Stowarzyszenie działa na rzecz mieszkańców naszej gminy i należałoby mu pomóc – przynajmniej lokalowo.
Pani Anna Ciesielska poinformowała, że zbierze informacje na temat stowarzyszeń, wolontariatu oraz współpracy tych instytucji z Urzędami gmin i przekaże radnym na następnej Sesji Rady Gminy.

7.3. Pani Ewy Szereda o przyznanie córce specjalistycznych usług opiekuńczych.
Pani Anna Ciesielska przypomniała, że w ubiegłym roku była decyzja o sfinansowaniu pobytu dziecka w przedszkolu specjalnym – Rada przyznała kwotę 830zł. miesięcznie – dziecko uczęszcza do przedszkola, chociaż nie zostało jeszcze podpisane porozumienie w tej sprawie z Urzędem miasta Włocławek, a to jest odrębna sprawa – dodatkowe środki.
Pan Andrzej Parol zwrócił uwagę, że w naszej szkole mamy specjalistów – dziecko od miesiąca września będzie objęte obowiązkiem szkolnym.
Pan Paweł Majewski stwierdził, że Pani Szereda otrzymała znaczną pomoc i postawił wniosek, aby nie przyznawać dodatkowych środków.
- za przyjęciem wniosku głosowało – 9 radnych
- przeciw – 0 radnych
- wstrzymało się – 4 radnych.
Wniosek został przyjęty większością głosów.

7.4. Pani Małgorzaty Szczepańskiej o dofinansowanie przynajmniej na jeden miesiąc kosztów dojazdu z dzieckiem na rehabilitację .
Pani Krzysztofa Wycichowska (pracownik GOPS) poinformowała, że Pani Szczepańska korzysta z pomocy GOPS, ale faktycznie dojeżdża z dzieckiem na rehabilitację do Torunia – 3 razy w tygodniu i co jakiś czas do Gdańska. Dziecko nie może podróżować środkami transportu publicznego.
Pan Sławomir Kraziński stwierdził, że jest za przyznaniem pewnej kwoty.
Skarbnik poinformował, że środki mogą być przekazane za pośrednictwem GOPS jako zasiłek celowy lub ze środków Rady Gminy.
- Pan Marian Gajewski postawił wniosek o przyznanie Pani Szczepańskiej jednorazowo zasiłku celowego w kwocie 350zł za pośrednictwem GOPS.
- Pani Barbara Prylińska postawiła wniosek o przyznanie Pani Szczepańskiej jednorazowo kwoty 500zł. – ze środków Rady Gminy.
- innych wniosków - nie było
Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie wniosku Pani Barbary Prylińskiej (najdalej idący)
- za przyjęciem wniosku głosowało – 9 radnych
- przeciw – 0 radnych
- wstrzymało się – 4 radnych.
Wniosek o przyznanie Pani Szczepańskiej dofinansowania w kwocie 500zł. został przyjęty większością głosów.

7. 5. Zespołu Redakcyjnego programu „Czytająca Szkoła” o wsparcie kampanii społecznej „Cała Polska Czyta Dzieciom”.
Pani Jolanta Parzniewska poinformowała, że dofinansowanie będzie przeznaczone na zakup nagród – książek. Zaproponowała dofinansowanie w kwocie 100 – 200zł.
Pan Andrzej Parol stwierdził, że cieszy go ta akcja, jest za wsparciem jej zaproponował przekazanie ze środków Rady kwoty 150zł.
Pan Odo Pawletta stwierdził, że ogólnie jest zbyt mało środków przeznaczanych na kulturę.
Pan Sławomir Kraziński postawił wniosek o dofinansowanie w kwocie 200zł.
- za przyjęciem wniosku głosowało – 12 radnych
- przeciw – o radnych
- wstrzymał się – 1 radny
Wniosek w sprawie dofinansowania programu „Czytająca Szkoła” kwotą 200zł. został przyjęty większością głosów.

7. 6. Szkoły Podstawowej w Bobrownikach o dofinansowanie wyjazdu uczniów klas VI z terenu całej Gminy na zajęcia „Zielonej Szkoły” w Krynicy Morskiej.
Pan Paweł Majewski przypomniał, że w ubiegłym roku Rada dofinansowała taki wyjazd. Dzieci były zadowolone, skorzystały ze specjalistycznego sprzętu w laboratoriach, miały kontakt z przyrodą. Postawił wniosek, aby były to wyjazdy cykliczne – dla wszystkich dzieci, a nie tylko dla wybranych grup. Zaproponował przeznaczenie na ten cel środków z funduszu ochrony środowiska lub z funduszu antyalkoholowego. Pani Izabela Gutowska ma przygotowanie w zakresie profilaktyki antyalkoholowej i mogłaby na zajęciach przeprowadzić na ten temat pogadanki.
Skarbnik poinformował, że w budżecie 2500zł. przeznaczone jest na ochronę terenów zieleni. Zaproponował przekazanie kwoty 2000 na dofinansowanie w/w zajęć.
Pani Jolanta Parzniewska postawiła wniosek o przekazanie z FOŚiGW kwoty 2000zł. na dofinansowanie wyjazdu dzieci na zajęcia „Zielonej Szkoły”.
Pan Paweł Majewski postawił wniosek o przekazanie dodatkowo kwoty 500zł. z funduszu antyalkoholowego, z uwagi na to, że wzrosły koszty pobytu jak również będzie więcej dzieci ponieważ w ubiegłym roku z wyjazdu skorzystały tylko dzieci ze szkoły w Bobrownikach.
Innych wniosków nie było.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował wspólne przegłosowanie powyższych wniosków.
- za przyjęciem wniosków głosowało – 13 radnych.
Wnioski w sprawie dofinansowania wyjazdu dzieci na zajęcia „Zielonej szkoły” w kwocie 2000zł. z FOŚiGW i 500zł. ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych zostały przyjęte jednogłośnie.

7. 7. Stowarzyszenia „Podarujmy Radość” o dofinansowanie organizacji wypoczynku letniego dla dzieci pochodzących z rodzin, w których występuje problem alkoholowy.
Pan Marek Rutkowski poinformował, że Stowarzyszenie zamierza zorganizować letni wypoczynek dla około 30 dzieci, każda kwota będzie mile widziana.
Pan Paweł Majewski zaproponował, aby środki wygospodarować z funduszu antyalkoholowego.
Dec. Rady pismo przekazać do rozpatrzenia przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
Skarbnik poinformował, że nie może to być w formie przekazania gotówki – muszą być rachunki.

7. 8. Pani Bożeny Parzniewskiej w sprawie wynajęcia mieszkania.
Pan Sławomir Kraziński przypomniał, że wszystkie mieszkania są wynajęte (odczytano fragment protokołu w powyższej sprawie).

7. 9. Koła Łowieckiego „Bóbr” w sprawie sprzedaży przyczepy osobowej do ciągnika.
Pani Anna Ciesielska przypomniała, że przyczepa była zostawiona jako „awaryjna”, ale raczej nie ma powrotu do przewozu dzieci przyczepą. W przypadku awarii jednego autobusu nastąpi najwyżej opóźnienie w dowozie dzieci do szkoły.
Pan Andrzej Parol zaproponował aby przyczepę sprzedać z uwagi na wysokie koszty jej utrzymania (przeglądy, ogumienie itp.), pomimo, że wcześniej proponował zatrzymanie jednej przyczepy.
Pan Marian Gajewski postawił wniosek o sprzedaż przyczepy w drodze przetargu łącznie z wyceną sprzętu.
- za przyjęciem wniosku głosowało – 8 radnych
- przeciw – 2 radnych
- wstrzymało się 3 radnych
Wniosek w sprawie sprzedaży przyczepy do przewozu osób w formie przetargu został przyjęty większością głosów.

7. 10. Pani Renaty Andrzejewskiej o wyjaśnienie sytuacji związanej z zatrudnieniem Kierownika GOPS.
Pani Wójt odpowiedziała, że rozmawiała z Panią Andrzejewską i być może gdyby pracownik był przyjmowany z zewnątrz byłby ogłoszony konkurs na to stanowisko.
Kierownik GOPS musi posiadać wyższe wykształcenie i minimum 5 letni staż pracy oraz uzupełnić wykształcenie w zakresie opieki społecznej. Pani Lorenc zobowiązała się do uzupełnienia wykształcenia.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby na zarzuty Pani Andrzejewskiej uzyskać opinię radcy prawnego.
Pan Jan Suski poinformował, że zasięgnął opinii radców prawnych z Urzędu Marszałkowskiego, którzy potwierdzili, że w tej sytuacji nie było obowiązku ogłaszania konkursu.
Pani Anna Ciesielska poinformowała, że sprawy zatrudnienia w opiece społecznej regulują ustawy: o pomocy społecznej i ustawa o pracownikach jednostek organizacyjnych.
Pan Marek Rutkowski stwierdził, że Kierownika GOPS nie opłaca Gmina tylko Urząd Wojewódzki.
Pan Paweł Majewski zapytał, czy w związku z przesunięciem Pani Lorenc na stanowisko Kierownika GOPS będzie zatrudniona nowa osoba.
Pani Wójt odpowiedziała, że nie planuje żadnych przyjęć nowych pracowników natomiast mogą być kolejne przesunięcia i zmiany zakresów czynności z uwagi na kolejne obowiązki jakie przejmuje gmina.

Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Bobrowniki na 2004 rok.

Skarbnik Gminy przedstawił projekt budżetu. Poinformował, że w budżecie planowanych jest dużo zmian w związku z planowanymi inwestycjami. Zaplanowany jest również kredyt na uzupełnienie finansowania poszczególnych inwestycji.
Zaciągnięcie kredytu nastąpi w drodze przetargu. Kredyt będzie najprawdopodobniej w transzach – w miarę potrzeb, w wysokości umożliwiającej kontynuowanie inwestycji, na które otrzymamy dotację, tak aby nie zablokować inwestycji na kolejne lata.
Pan Andrzej Parol stwierdził, że większość inwestycji prowadzonych jest w Bobrownikach, a należałoby równo traktować całą gminę. Uważa, że należałoby wnieść poprawkę do budżetu (ewentualnie zwiększyć kredyt) i budować drogi gminne, aby móc skorzystać z funduszy unijnych – głównie trasy autobusów dowożących dzieci do szkoły (drogi są w złym stanie, co powoduje niszczenie autobusów). Zapytał również, czy wystarczy środków zaplanowanych w budżecie na dokończenie budowy szkoły.
Musi być opracowany plan rozwoju lokalnego.
Pan Odo Pawletta stwierdził, że przy wyborze projektu na budowę sali gimnastycznej (jest to duża inwestycja) powinno być brane pod uwagę kilka wycen – przy dzisiejszych technologiach budownictwo jest o wiele tańsze, są również tańsze technologie ogrzewania.
Skarbnik odpowiedział, że chcemy skorzystać z funduszy unijnych na modernizację drogi: ul. Wyzwolenia – do figurki na Bobrownickim Polu i połączenie z drogą powiatową Lipno-Włocławek. Planowanie kolejnych inwestycji należy przełożyć na późniejszy termin. W tym czasie opracować dokumentację, studium wykonalności. Na budowę szkoły w budżecie planowana jest kwota 1.500tys.zł, z tym że 900tys. zł. planowane jest na prace wykończeniowe w budynku szkoły, a pozostała kwota na budowę sali gimnastycznej. W budynku szkoły planowane jest ogrzewanie tradycyjne, olejowe natomiast w sali gimnastycznej – nawiewowe.
Następnie Skarbnik omówił proponowane zmiany w wykazie inwestycji gminnych:
Do wykazu dochodzi – budowa drogi gminnej oraz sprawa zapłaty za zwiększenie przekroju rury (z Ø 90 na Ø 110 i 160 - różnica w cenie materiału) – na kwotę 69.000zł.


Pan Jan Suski zapytał, co z odcinkiem wodociągu położonego do wysypiska.
Pan Andrzej Parol przypomniał, że wnioskował o sprawdzenie na jakiej głębokości położone są rury na tym odcinku, czy położone są zgodnie ze sztuką budowlaną . Po sprawdzeniu i wynegocjowaniu ceny można ewentualnie zapłacić lub zobowiązać Pana Baranieckiego do wykopania tych rur.
Pani Wójt w odpowiedzi poinformowała, że próbowała negocjować z Panem Baranieckim, ale nie doszło do porozumienia. Pan Baraniecki w ostatnich dniach przesłał wezwanie do zapłaty, w którym ponowił poprzednią kwotę tzn. 79tys. zł.
Postępowała zgodnie z wcześniejszymi decyzjami Rady dotyczącymi odmowy zapłaty.
Skarbnik poinformował, że bezprzetargowo można wydatkować do 6000€ tj. 24tys.zł. Jeżeli będzie decyzja Rady o wykupieniu tego odcinaka wodociągu należałoby sprawdzić prawidłowość jego ułożenia i negocjować cenę.
Zaproponował odłożenie powyższej sprawy do następnej Sesji.
Innych uwag i wniosków do projektu zmian w budżecie nie było.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy poddał projekt uchwały pod głosowanie.
- za przyjęciem uchwały głosowało – 10 radnych
- przeciw – 2 radnych
W głosowaniu brało udział 12 radnych.
Uchwała Nr XI/56/2004 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie zmiany budżetu Gminy Bobrowniki na 2004 rok została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu.
Pan Odo Pawletta zapytał, co oznacza zapis w projekcie uchwały „nieruchomości komunalne”.
Skarbnik odpowiedział, że przy kredycie na budowę oczyszczalni ścieków była wpisana szkoła w Gnojnie.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby w uchwale był zapis na co może być wzięta pożyczka (budowa szkoły, budowa drogi gminnej) oraz jaki majątek komunalny ma stanowić zabezpieczenie.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił skarbnika o przedstawienie biznes planu (biznes plan stanowi zał. Nr 11 do niniejszego protokołu).
Pan Andrzej Parol stwierdził, że w biznes planie ujęte są tylko inwestycje w Bobrownikach, nie przewiduje się budowy dróg gminnych.
Pan Odo Pawletta zwrócił uwagę, że powinien być opracowany Plan Rozwoju Lokalnego – zaplanować budowę wodociągu i odprowadzenie ścieków dla wsi Rybitwy (bloki), modernizację dróg gminnych.
Pan Sławomir Kraziński postawił wniosek, aby uściślić zapis w uchwale – na jakie inwestycje może być przeznaczony kredyt.
Pan Paweł Majewski zaproponował przyjęcie uchwały w wersji przedstawionej przez skarbnika (zaufać Pani Wójt i Skarbnikowi – na pewno pieniądze nie zostaną wydane niewłaściwie).
Pan Odo Pawletta postawił wniosek, aby skoro ma być zabezpieczenie wekslowe, radni zobowiązali się do podpisania weksla.
- za przyjęciem wniosku głosował – 1 radny
- przeciw – 6 radnych
- wstrzymało się 4 radnych
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Wniosek został odrzucony.
Pan Sławomir Kraziński postawił wniosek, aby w uchwale określić na jakie inwestycje może być wykorzystany kredyt :
„w szczególności na budowę szkoły w Bobrownikach, modernizację dróg gminnych, na rozbudowę kanalizacji, na budowę wodociągu w Rachcinie.”
- za przyjęciem wniosku głosowało – 9 radnych
- przeciw – 1 radny
- wstrzymał się – 1 radny
W głosowaniu brało udział 11 radnych. Wniosek został przyjęty większością głosów.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego (po wprowadzeniu zmian proponowanych przez radnych).
- za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych
- przeciw – 1 radny
- wstrzymał się – 1 radny
W głosowaniu brało udział 11 radnych (ustawowy skład rady – 15 radnych)
Uchwała Nr XI/57/2004 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06.04.2004 roku w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie podpisania porozumienia z Gminą Lipno.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały.
Skarbnik przedstawił projekt Porozumienia – porozumienie zostało przyjęte już przez Radę Gminy Lipno i ta sama wersja powinna być przyjęta przez Radę Gminy Bobrowniki . W oparciu o porozumienie zostanie zawarta umowa na dostawę wody.
Pani Anna Ciesielska przypomniała, że wcześniej było porozumienie pomiędzy Gminą Lipno, Bobrowniki i Fabianki na budowę wodociągu. Pobudowany jest wodociąg dla wsi Gnojono – od wodociągu Gminy Lipno.
Pan Andrzej Parol zaproponował, aby umowę zaopiniował radca prawny. W umowie powinny być zapisy dotyczące:
- ciągłości dostaw wody
- ceny wody - w wysokości ustalonej przez Radę Gminy Lipno dla mieszkańców Gminy Lipno
- zapłata jednorazowo w kwocie 69.000zł.
Innych uwag i wniosków dotyczących porozumienia nie było.
Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie zawarcia Porozumienia Komunalnego.
- za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
- przeciw – 0 radnych
- wstrzymał się – 1 radny
W głosowaniu brało udział 12 radnych
Uchwała Nr XI/58/2004 Rady Gminy Bobrowniki dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie zawarcia Porozumienia Komunalnego Gminy Bobrowniki z Gminą Lipno na zaopatrzenie w wodę z sieci wodociągowej Gminy Lipno miejscowości Gnojono i Bobrownickie Pole na terenie Gminy Bobrowniki została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 13 do niniejszego protokołu.


Ad. 11
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki.

Pani Anna Ciesielska poinformowała, że w związku z wnioskiem Komisji Rewizyjnej o wyjaśnienie wypłaty dodatku specjalnego dla Pani Wójt zwróciliśmy się z wnioskiem do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o interpretację § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11.02.2003r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych – odczytała odpowiedź.
Pan Marian Gajewski poinformował, że Komisja Rewizyjna zasugerowała się interpretacją w/w przepisu przesłanego mieszkańcowi Gminy. Okazało się, że interpretacja była nieprawidłowa.
Pan Andrzej Parol zaproponował, aby nie przyznawać Pani Wójt dodatku specjalnego i zasięgnąć jeszcze opinii prawnej.
Pan Sławomir Kraziński zaproponował, aby w § 2 wprowadzić zapis „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 20.11.2003r.
Innych wniosków nie było. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie projektu uchwały po wprowadzeniu w/w zapisu.
- za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych
- przeciw – 2 radnych
- wstrzymał się – 1 radny
W głosowaniu brało udział 12 radnych.
Uchwała Nr XI/59/2004 Rady Gminy Bobrowniki dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Bobrowniki została podjęta większością głosów i stanowi zał. Nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie diet dla radnych.

Pan Kazimierz Ostrowski stwierdził, że diety radnych Gminy Bobrowniki są najniższe. Zaproponował, aby diety zostały ustalone w formie miesięcznego ryczałtu
Pan Sławomir Kraziński poprosił o wyjaśnienie do projektu uchwały.
Pani Anna Ciesielska wyjaśniła, że Rada może określić czy dieta przysługuje, za posiedzenie bez względu na czas jego trwania czy za każdy dzień posiedzenia.
Pan Andrzej Parol zaproponował zróżnicowanie diet . Dieta za udział w posiedzeniu komisji mogłaby wynosić np. 60 lub 80% diety za udział w Sesji Rady Gminy – takie diety przysługują w niektórych gminach.
Pan Sławomir Kraziński przypomniał, że wcześniej Rada ustaliła taką samą dietę dla radnych i sołtysów . Zaproponował, aby tak pozostało. Posiedzenia komisji powinny odbywać się w ciągu jednego dnia i kończyć protokołem.
Pan Paweł Majewski zwrócił uwagę, że w statucie jest zapis, że kontrola kompleksowa może trwać do 26 dni tj. 2600zł.
Pan Sławomir Kraziński zwrócił uwagę, że proponowane były 2 wersje uchwały, postawił wniosek o przyjęcie I wersji:
„Ustala się dietę w kwocie 100zł przysługującą radnemu za udział w posiedzeniu Rady Gminy i komisjach rady. Dieta przysługuje za cały okres posiedzenia, bez względu na czas jego trwania”
- za przyjęciem uchwały w powyższym brzmieniu głosowało – 12 radnych. W głosowaniu brało udział 12 radnych.
Uchwała Nr XI/60/2004 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie diet dla radnych została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Podjęcie uchwały sprawie upoważnienia przez Radę Gminy Kierownika GOPS do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu zadań zleconych.

Pan Sławomir Kraziński zapytał jak było dotychczas.
Pani Anna Ciesielska odpowiedziała, że decyzje na zasiłki celowe podpisuje Pani Wójt . Dotychczas do podpisywania decyzji z zadań zleconych była upoważniona Pani Kletkiewicz. W związku ze zmianą na stanowisku kierownika GOPS zachodzi potrzeba zmiany uchwały – jest to uchwała ze wskazaniem imiennym.
Innych pytań nie było. W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do przegłosowania projektu uchwały.
- za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
W głosowaniu brało udział 12 radnych.
Uchwała Nr XI/61/2004 Rady Gminy Bobrowniki dnia 06 kwietnia 2004 roku
w sprawie upoważnienia przez Radę Gminy Kierownika GOPS do wydawania decyzji administracyjnych z zakresu zadań zleconych została podjęta jednogłośnie i stanowi zał. Nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Zatwierdzenie planów pracy Rady i Komisji Rady na 2004 rok.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby Przewodniczący poszczególnych komisji przedstawili swoje plany pracy i głosowanie przeprowadzić nad wszystkimi planami łącznie.
1. Pan Andrzej Parol przedstawił plan pracy Rady Gminy.
2. Pan Odo Pawletta przedstawił plan pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
3. Pan Sławomir Kraziński przedstawił plan pracy Komisji Rolnictwa, Budżetu i Finansów.
4. Pan Mieczysław Kopczyński przedstawił plan pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Rekreacji, Zabezpieczenia Ładu i Porządku Publicznego.
5. Pan Jan Suski przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej, zaznaczając że w planie pracy nie zostały ujęte kontrole sprawdzające.
Uwag do przedstawionych planów pracy nie było.
- za zatwierdzeniem planów pracy głosowało 12 radnych.
Plany pracy Rady Gminy i Komisji Rady zostały przyjęte jednogłośnie.
Plany pracy znajdują się w teczkach poszczególnych komisji.

Ad. 15
Wnioski z zebrań sołeckich.

Pani Anna Ciesielska przedstawiła wnioski z zebrań sołeckich (zał. Nr 17 do niniejszego protokołu). Poinformowała, że część wniosków została już wykonana, inne będą realizowane w miarę możliwości.
Pan Jan Suski wnioskował, o postawienie na terenie Bobrownik znaków ograniczających prędkość pojazdów.
Pan Andrzej Parol zaproponował, aby ustawić „ślepego policjanta” lub pobudować muldy przynajmniej przy szkole.
Pan Paweł Majewski poinformował, że jest to droga powiatowa i problem stanowi przestrzeganie przepisów. Ograniczenie prędkości wynika już z tego, że jest to teren zabudowany, na ul. Kościelnej jest znak ograniczenia prędkości.
Pan Marian Gajewski postawił wniosek, aby na następną Sesję Pani Wójt przygotowała informację na temat wniosków z zebrań sołeckich – które zostały wykonane oraz termin wykonania pozostałych.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 16
Sprawozdanie Wójta Gminy z pracy w okresie między Sesjami.

Pani Wójt przedstawiła informację – informacja stanowi zał. Nr 18 do niniejszego protokołu.
Pan Andrzej Parol zapytał:
- jakie działania podjęła Pani Wójt w celu uzyskania dodatkowych środków na budowę szkoły,
- oświetlenie – należałoby zastanowić się nad zaoszczędzeniem kosztów,
- jak wygląda sprawa zakupu koparki
Pani Wójt poinformowała, że w sprawie dofinansowania budowy szkoły wystąpiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Edukacji oraz posła Chodynickiego), oświetlenie było wyregulowane, ale dzień się wydłuża i trzeba będzie rozmawiać na ten temat z Zakładem Energetycznym, w sprawie zakupu koparki jeszcze nie zostały podjęte działania.
Pan Sławomir Kraziński zapytał kiedy będzie dokumentacja na budowę wodociągu w Rachcinie.
Pani Wójt odpowiedziała, że dokumentacja powinna być wykonana do końca kwietnia.
Pan Odo Pawletta stwierdził, że na budowę Sali gimnastycznej powinno być kilka wersji – rozwiązań, studium wykonalności i uzasadnienie wyboru określonego projektu, ochronę budynku można zlecić firmie ochroniarskiej.
Pan Paweł Majewski jak wygląda sprawa budowy szkoły i zabezpieczenia po zakończeniu inwestycji przez dotychczasowego wykonawcę – po zamontowaniu okien.
Pani Wójt odpowiedziała, że ten etap budowy ma być zakończony do końca kwietnia i wtedy trzeba będzie zatrudnić dozorcę . W ciągu dnia będą prowadzone tam prace porządkowe natomiast w nocy będzie dozorował być może pracownik robót publicznych, trzeba rozeznać koszty zlecenia ochrony firmie ochroniarskiej.
Pan Mieczysław Kopczyński stwierdził, że budynek powinien zostać ogrodzony.

Ad. 17
Informacja o realizacji uchwał i wniosków z ostatniej Sesji Rady Gminy.

Pani Anna Ciesielska poinformowała, że podjęte zostały rozmowy w sprawie utylizacji padłych zwierząt z firmą „Hetman”. Firma ma podpisaną umowę z ARiMR na dofinansowanie kosztów utylizacji. Do 15 kwietnia znana będzie kwota dofinansowania przez Agencję kosztów utylizacji i wtedy zostanie podpisana umowa. Wstępnie ustalono, że gmina płaci 50gr./kg padłej sztuki. Rolnik nie ponosi żadnych kosztów, a gmina płaci tylko za faktycznie odebrane padłe zwierzęta. Z firmą tą od lat współpracuje Gmina Tłuchowo. Poprzednia firma była tylko firmą transportową - pośrednikiem. Po zawarciu umowy z firmą „Hetman” zostaną rozesłane okólniki .
Podjęte zostały 3 uchwały : w sprawie budżetu Gminy na 2004 rok, w sprawie obniżenia wskaźników procentowych przy naliczaniu dodatku mieszkaniowego oraz w sprawie zmiany składu osobowego komisji Rewizyjnej. Uchwały są w trakcie realizacji.

Ad. 18
Wolne wnioski i zapytania.

Pan Andrzej Parol poprosił o wyjaśnienie sprawy powołania komórki komunalnej.
Pani Wójt odpowiedziała, że komórka powstała z zatrudnionych dotychczas pracowników : Pan Majda, Pani Kletkiewicz, Pan Celmer, Pan Lewandowski i zajmuje się całokształtem spraw związanych z oczyszczalnią ścieków, wodociągami, wysypiskiem oraz umowami dzierżawy.
Pan Tadeusz Dankowski zapytał, co z chodnikiem na ul. Włocławskiej.
Pani Wójt odpowiedziała, że są zatrudnieni pracownicy robót publicznych i będą podjęte decyzje w sprawie wykonywania przez nich prac.
Pani Wójt przypomniała, że na poprzedniej sesji była rozpatrywana sprawa zakupu alkotestu. Rozmawiała z Komendantem Powiatowym Policji, który zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie zakupu alkotestu w kwocie 1000zł.
Pan Andrzej Parol zaproponował, aby sprawę przekazać komisji antyalkoholowej i ewentualnie przekazać powyższą kwotę ze środków przeznaczonych na profilaktykę i przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Innych propozycji nie było.
Pan Jan Suski zapytał czy wnioski Komisji Rady skutkują wykonaniem. Komisje działają, sporządzają protokoły, stawiają wnioski i co dalej się z nimi dzieje.
Skarbnik poinformował, że Pani Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy. Przyjęcie protokołu komisji – to jedna uchwała natomiast wnioski komisji powinny być przyjęte przez radę oddzielnie i przekazane do realizacji.
Pani Anna Ciesielska poinformowała, że na część wniosków padła już odpowiedź natomiast na następnej Sesji pani Wójt przekaże informację na temat realizacji pozostałych wniosków.
Pan Jan Suski postawił wniosek o przyjęcie przez Radę wniosków Komisji Rewizyjnej z dnia 28.02.2004r, z dnia 02.03.2004r i z dnia 08.03.2004r.
- za przyjęciem powyższego wniosku głosowało 12 radnych.
Wnioski Komisji Rewizyjnej zostały przyjęte do realizacji jednogłośnie.
Pan Andrzej Parol zwrócił uwagę, że na Sesji była mowa o wynagrodzeniu Wójta, dietach radnych, a co z dietą dla Przewodniczącego Rady.
Pan Tadeusz Dankowski zaproponował, aby Pan Przewodniczący przedstawił informację na temat pracy, a Rada podejmie decyzję, czy dietę podwyższyć, czy obniżyć.
Padły również pytania jak układa się współpraca z Panią Wójt oraz ile razy w miesiącu Pan Przewodniczący dyżuruje.
Pan Andrzej Parol odpowiedział, że dyżuruje 4 razy w miesiącu, a współpraca z Panią Wójt układa się dobrze.
Pani Wójt poinformowała, że oczekiwałaby lepszej współpracy, wspólnego rozwiązywania pewnych spraw, a czasami o niektórych sprawach dowiaduje się dopiero na sesji.
Pan Marian Gajewski przypomniał, że wysokość diety, Rada już uchwaliła zaproponował zakończenie dyskusji na ten temat.
Pan Kazimierz Ostrowski ponowił wniosek o wytyczenie (poszerzenie dróg). Poinformował, że Pan Majda przekazał mu informację po rozmowie z geodezją, że koszt wytyczenia drogi wynosi 100zł. od jednego słupka – wiec nie byłaby to zbyt wysoka kwota.
Następnie zabrał głos Pan Marek Rutkowski (mieszkaniec Gminy), który zwrócił uwagę, że Komisja Rewizyjna powinna sprawdzić następujące sprawy (które jego zdaniem zostały załatwione nieprawidłowo):
- sprzedaż „DETA” – zbyt niska cena, zła informacja o przetargu,
- wydzierżawienie lokalu w budynku Szkoły Podstawowej w Gnojnie (był artykuł
na ten temat w Gazecie Kujawskiej),
- zatrudnienie na stanowisku Kierownika GOPS,
- remonty dróg – sprawdzenie wykonania zlecenia,
Pan Jan Suski poinformował, że przetarg na sprzedaż sprzętu był sprawdzany przez Komisję Rewizyjną – odczytał fragment protokołu komisji. Poinformował, że komisja nie bada zamierzeń tylko fakty.
Pan Marian Gajewski poinformował, że Uchwałą Rady Gminy była podjęta decyzja o sprzedaży sprzętu w drodze przetargu ograniczonego do terenu Gminy Bobrowniki i w taki sposób sprzęt został sprzedany.
Pani Barbara Prylińska przypomniała, że przetarg był organizowany cztery razy.
Pan Andrzej Parol zwrócił uwagę, że Pan Rutkowski mógł również kupić „DETA” w ramach przetargu i sprzedać go na złom – jeżeli uważa, że było to korzystne.
Mieszkanie w szkole w Gnojnie stało puste pół roku.
Pani Wójt poinformowała, że Pani Parzniewska mieszka na terenie Gminy 22 lata a podanie w sprawie wynajęcia mieszkania w Gnojnie złożyła dopiero wczoraj – mogła w międzyczasie wydzierżawić lub kupić mieszkanie we wsi Okrągła – przez dłuższy okres czasu stały tam puste mieszkania.
Zatrudnienie Kierownika GOPS – Pani Kletkiewicz złożyła rezygnację ze stanowiska Kierownika GOPS i została przesunięta do pracy w komórce komunalnej – jest prowadzone dochodzenie przez policję – zostały przekazane dokumenty i trzeba czekać na zakończenie dochodzenia.
Wykonanie robót na drogach przez Pana Wieczkiewicza było sprawdzone i nie stwierdzono nieprawidłowości.
Pan Zbigniew Strużyna poinformował, że byłby zainteresowany dozorowaniem budynku szkoły za najniższe wynagrodzenie z uwagi na trudną sytuację materialną.
Pan Odo Pawletta postawił wniosek, aby wyjaśnić umowę służebności wody w blokach na Rybitwach.
Innych wniosków nie było.
Zakończenie obrad - godz. 19,05.
Na tym protokoł zakończono.

Protokołował :
E. Jankowska

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 lipca 2004 13:24
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1326
26 lipca 2004 13:26 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
26 lipca 2004 13:24 (Administrator) - Dodano załącznik