Sprawozdanie
z realizacji budżetu
Gminy Bobrowniki
w I półroczu 2008 roku
Realizacja budżetu Gminy Bobrowniki za
I półrocze 2008 rok.
Część opisowa.
Budżet Gminy Bobrowniki na 2008 rok po ostatniej nowelizacji zarządzeniem Wójta Gminy Bobrowniki Nr 14/2008 z dnia 27.06.2008 roku wyniósł po stronie dochodów 8 524 312,00zł i po stronie wydatków 9 696 858,00zł. Deficyt budżetowy w kwocie 1 172 546,00zł związany jest z planowanymi inwestycjami. Deficyt budżetowy zaplanowano pokryć z kredytów i pożyczek.
Po stronie rozchodów budżetu zaplanowano spłaty rat kredytów i pożyczek na sumę 334 856,00zł. Wolne środki z rozliczeń pozostałe na koniec 2007 roku w kwocie 319 760,00zł zaplanowano na spłatę rat kredytów i pożyczek. Pozostałą część rat przypadających do spłaty w 2008 roku w kwocie 15 096,00zł zaplanowano pokryć z kredytu bankowego.
Dochody budżetowe
Dział 010-Rolnictwo i łowiectwo
Na dochody w tym dziale składały się wpływy za wodę i odprowadzanie ścieków w kwocie 47 991,65zł, dotacja na zwrot podatku akcyzowego od paliwa na cele rolnicze w kwocie 40 566,84zł, oraz wpłaty mieszkańców na budowę wodociagu w kwocie 22 475,00zł.
Łącznie w dziale było to 111 033,49zł, co stanowi 39,57% planu rocznego. Niższe od planowanego wykonanie dochodów w tym dziale wynika z tego, że nie rozstrzygnięto jeszcze konkursu na dofinansowanie ze środków UE budowy boisk sportowych i dotacja z tego tytułu nie została uzyskana.
Dział 600- Transport i łączność
Planowany dochód w tym dziale stanowi dofinansowanie modernizacji dróg gminnych w kwocie 110 000,00zł. Dochód nie został zrealizowany – inwestycja planowana jest do wykonania w II półroczu 2008.
Dział 700- Gospodarka mieszkaniowa
Wpływy w tym dziale stanowiły:
opłata za wieczyste użytkowanie nieruchomości – 150zł,
czynsze dzierżawne i za lokale mieszkalne – 17 021,08zł.
Razem dało to kwotę 17 171,08zł.
Stanowiła ona 62,89% planu rocznego.
Dział 710- Działalność usługowa
Planowany dochód w tym dziale - dotacja do ochrony grobów wojennych , nie został zrealizowany.
Dział 750-Administracja publiczna
Na dochody w tym dziale składały się:
dotacja celowa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej (U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i O.C.) w kwocie 29 500,00zł, oraz wpływy z opłat w zakresie zadań zleconych w kwocie 186,00zł,
wpływy za sprzedane składniki majatkowe kwocie 3 620,00zł,
prowizje, koszty administracyjne w kwocie 963,39zł,
wpływy z odsetek od należności innych niż podatkowe
w kwocie 13 945,83zł,
należności z tytułu wynagrodzenia dla płatnika z tytułu wykonywania zadań określonych przepisami prawa – 237,08zł,
darowizny 100,00zł,
wpływy z usług 138,99zł.
Razem dało to kwotę 48 691,29zł.
Stanowiła ona 61,20% planu rocznego. Wyższe od zakładanego wykonanie planu dochodów w tym dziale zwiazane jest z uzyskaniem wiekszych od zaplanowanych dochodów z odsetek od środków na rachunku bankowym.
Dział 751-Urzędy naczelnych organów władzy państw., kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa.
Na dochody w tym dziale składały się dotacje celowe na prowadzenie rejestru wyborców w kwocie 358,00zł oraz na wybory uzupełniające do Rady Gminy
w kwocie 2 137,00zł
Planowane dochody w tym dziale zrealizowano w 87,95%. Wyższe od zakładanego wykonanie wynika ze zrealizowania 100% dotacji na wybory uzupełniajace do Rady Gminy.
Dział 756-Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Na dochody w tym dziale składały się następujące wpływy:
z podatku dochodowego od osób fizycznych płaconych w
formie karty podatkowej – dochodów nie zrealizowano,
z podatków od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych: od nieruchomości – 754 880zł, rolnego – 142,00zł, leśnego – 13 890,00zł,od środków transportowych – 4 074,00zł,
z podatków i opłat od osób fizycznych: od nieruchomości – 17 047,17zł, rolnego – 93 042,84zł, leśnego – 2 187,32zł, od środków transportowych – 7 762,60zł, opłaty targowej – 1 346,00zł, od czynności cywilnoprawnych –
7 007,00zł, odsetki od tych należności – 2 337,26zł,
z Urzędu Skarbowego z opłaty skarbowej w kwocie 4 874,00zł, za zezwolenia na sprzedaż alkoholu 19 406,33zł.
udziały Gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa: od osób prawnych -57,77zł (zwrot kwoty przekazanej przez Urząd Skarbowy) i osób fizycznych 227 810,00zł.
Łącznie w dziale dochody wyniosły 1 155 748,75zł i stanowi to 50,29% planu.
Dział 758-Różne rozliczenia
Na dochody w tym dziale składały się dochody z subwencji ogólnej dla gmin:
część oświatowa – 1 446 776,00zł,
część wyrównawcz – 313 704,00zł,
część równoważąca – 63 678,00zł.
Łącznie w dziale osiągnięto dochód w wysokości 1 824 158,00zł stanowiący 58,73% planu rocznego.
Dział 801-Oświata i wychowanie
Dochód w tym dziale stanowiły opłaty za przedszkole w kwocie 10 499,50zł, dotacja celowa na nauczanie języka angielskiego w klasach I i II szkoły podstawowej w kwocie 9 870,00zł oraz na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników
w kwocie 13 204,00zł.
Łącznie w dziale zrealizowano dochody na sumę 33 573,50zł.
Plan dochodów w dziale zrealizowano w 5,64%. Niskie wykonanie planu dochodów spowodowane jest nie uzyskaniem zaplanowanej dotacji na budowę obiektów sportowych przy szkole podstawowej w Bobrownikach.
Dział 852-Pomoc społeczna
Na dochody w tym dziale składały się wpływy z dotacji celowych na:
świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
z ubezpieczenia społecznego 634 800,00zł
składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej w kwocie 4 850zł,
zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne
i zdrowotne podopiecznych GOPS w kwocie 361747,00zł,
ośrodek pomocy społecznej (łącznie z opiekunkami) w kwocie
68 817,00zł,
dożywianie uczniów w kwocie 41 271,00zł,
Łącznie wyniosły 1 111 485,00zł co stanowi 58,72% planu rocznego.
Dział 854-Edukacyjna opieka wychowawcza
Dochody w tym dziale stanowiła dotacja celowa na stypendia szkolne
w kwocie 130 366,00zł i było to 100,00% planowanej kwoty.
Dział 900-Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wpływy w tym dziale stanowiły wpływy z usług sprzętem gminnym. Uzyskano dochy w wysokości 994,54zł i było to 66,30% planu rocznego dochodów w dziale.
Łącznie uzyskano dochody na kwotę 4 435 716,65zł, która stanowiła 52,04 % planu rocznego.
Wydatki budżetowe
Dział 010-Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki w tym dziale dotyczyły materiałów zakupionych na remonty hydroforni i sieci wodociągowej oraz bieżącą eksploatację w kwocie 16 504,29zł, usług związanych z siecią wodociągową i stacjami uzdatniania wody (dozór techniczny, badania wody usuwanie awarii oraz zakup wody z Gminy Lipno dla wsi Gnojno) w kwocie 9 095,06zł, zakup energii 12 658,57zł, opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska 3 699,60zł, prace projektowe dla potrzeb inwestycji w zakresie wodociągów 23 566,46zł, odpis od podatku rolnego na rzecz Izby Roplniczej w kwocie 234,28zł, oraz zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego w kwocie 39 771,36zł.
Łącznie było to 105 529,62zł.
Wydatki stanowiły 15,07% planu rocznego - niskie wykonanie planu spowodowane jest nie rozpoczęciem w I półroczu inwestycji na terenach rekreacyjnych przy ruinach zamku.
Dział 600-Transport i łączność
Wydatki w tym dziale to koszt remontów i zimowego utrzymania dróg, z tego wydatki materiałowe w kwocie 605,85zł, usługi w kwocie 183,00zł. Ogółem wydano 788,85zł, co stanowi 0,19% planu rocznego. Minimalne wykonanie planu w dziale wynika z tego, że większość robót na drogach związanych z remontami wykonano w ramach robót publicznych, zima była łagodna co nie spowodowało dużych kosztów zimowego utrzymania dróg, a także inwestycje w zakresie modernizacji dróg zaplanowane są na II półrocze 2008.
Dział 710-Działalność usługowa
Wydatki w tym dziale związane były z opracowywaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania działek i wyniosły 3 050,00zł. Stanowi to 27,73% planu rocznego. Wykonanie finansowe uwarunkowane jest ilością wydawanych decyzji. Ponadto w dziale nie realizowano zaplanowanych wydatków związanych z ochroną grobów wojennych.
Dział 750-Administracja publiczna
Na wydatki w tym dziale składały się:
realizacja zadań z zakresu administracji rządowej (U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i O.C.) na kwotę 42 319,31zł.
wydatki związane z obsługą rady gminy na kwotę 15 540,58zł,
wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu, tj. płace i pochodne, podróże służbowe, szkolenia, materiały biurowe, energia, telefony, poczta, ogrzewanie, utrzymanie samochodu służbowego itp. na łączną kwotę
404 562,02zł,
Razem dało to kwotę 462 421,91zł.
Stanowi ona 48,73% planu rocznego.
Dział 751-Urzędy naczelnych organów władzy państw., kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
W dziale tym wydatkowano kwotę 2 137,00zł na obsługę wyborów uzupełniajacych do Rady Gminy. Koszty wyborów zostały w całości sfinansowane, nie wydatkowano środków na prowadzenie rejestru wyborców.
Kwota wydatków stanowi 75,33% planu rocznego.
Dział 754-Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Na wydatki w tym dziale składały się koszty utrzymania gotowości bojowej jednostek OSP, w tym wynagrodzenie komendanta, szkolenia członków OSP, zakup paliwa i energii elektrycznej, remonty sprzętu, ubezpieczenia, zakup węży, mundurów, łącznie na kwotę kwotę 17 197,82zł, co stanowi 57,33% planu rocznego.
Dział 756-Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Wydatki w tym dziale to inkaso sołtysów. Kwota wydatków 2 107,50zł stanowiła 60,21% planu rocznego. Wysokość wypłaconego inkasa zależy od kwot wpłaconych podatków bezpośrednio do inkasentów. W II półroczu wpłaty podatków są mniejsze.
Dział 757-Obsługa długu publicznego
Wydatki w tym dziale to odsetki od pożyczek i kredytów bankowych.
W sumie zapłacono 28 580,60zł, co stanowiło 30,08% planu rocznego. Na niższe wykonanie planu wydatków wpływ miało to, że w I półroczu Gmina nie płaciła jeszcze odsetek od pożyczki z WFOŚiGW zaciągniętej na dofinansowanie zakupu samochodu dla OSP w Bobrownikach.
Dział 801-Oświata i wychowanie
Na wydatki w tym dziale składały się koszty utrzymania:
szkół podstawowych (wynagrodzenia i pochodne, podróże służbowe, , ogrzewanie, energia elektryczna, wyposażenie, naprawy, itp.) – kwota
1 060 059,90zł, co stanowi 50,93% planu wydatków bieżących. W rozdziale zaplanowano również wydatki inwestycyjne w kwocie 1 490 000,00zł na budowę sali gimnasycznej i boisk sportowych przy Szkole Podstawowej w Bobrownikach, ale wydatki te nie były realizowane w związku z nie uzyskaniem w I półroczu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych do tych inwestycji,
przedszkola (wynagrodzenia i pochodne, materiały i wyposażenie, energia, opał, wyżywienie, itp.) – kwota 84 001,58zł,co stanowi 49,05% planu rocznego,
gimnazjum (wynagrodzenia i pochodne, remonty budynków, podróże służbowe, wyposażenie, ogrzewanie, itp.) – kwota 523 848,66zł, co stanowi 56,09%, planu rocznego,
dowozu dzieci do szkół (wynagrodzenia i pochodne, paliwo, remonty i ubezpieczenia pojazdów, itp. ) – kwota 78 677,36zł,co stanowi 52,82% planu rocznego wydatków bieżących.
Gminnego Zespołu Oświaty (wynagrodzenia i pochodne, podróże służbowe, obsługa programów komputerowych, itp.) – kwota 79 749,68zł, co stanowi 52,47% planu rocznego,
dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - kwota 3 985,00zł, co stanowi 19,55% planu rocznego. Wydatki realizowano na podstawie skierowań na szkolenia wystawionych przez dyrektorów szkół,
w I półroczu nie dofinansowywano pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników.
Ogółem w dziale oświata i wychowanie wydano 1 830 322,18zł, co stanowi 36,52% planu rocznego. Niskie wykonanie planu wydatków w dziale wynika z nie realizowania w I półroczu wydatków inwestycyjnych.
Dział 851-Ochrona zdrowia
W dziale tym wydatkowano 15 725,02zł. na realizację programu profilaktyki antyalkoholowej ( utrzymanie świetlicy integracyjnej, spektakle, wyjazdy, konkursy, remont pomieszczeń, a także diety członków komisji antyalkoholowej).
Kwota wydatków stanowiła 71,48% planu rocznego. Wysokie wykonanie planu wydatków związane jest z prowadzonymi remontami pomieszczeń.
Dział 852-Pomoc społeczna
Na wydatki w tym dziale składały się:
świadczenia rodzinne, alimentacyjne, z tyt. urodzenia dziecka, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, oraz wynagrodzenie wraz z pochodnymi pracownika - razem 630 534,09zł,
składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej w kwocie 4 700,90zł,
zasiłki i pomoc w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podopiecznych GOPS w łacznej kwocie 348 615,76zł,
dodatki mieszkaniowe w kwocie 6 763,37zł,
wydatki związane z utrzymaniem ośrodka pomocy społecznej (wynagrodzenia i pochodne, materiały i wyposażenie, szkolenia, podróże służbowe, opieka autorska nad programem komputerowym „POMOST” itp.), oraz płace opiekunek w kwocie 71 926,45zł,
dożywianie uczniów i zasiłki celowe w przypadkach losowych w kwocie
58 882,98zł.
Razem w dziale wydatkowano 1 121 423,55zł.
Stanowiło to 57,24% planu rocznego. Wysokie wykonanie planu wydatków wynika z tego, że dotacje celowe na zasiłki zwiększane są sukcesywnie zgodnie z zapotrzebowaniem.
Dział 853-Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Na wydatki w tym dziale złożyły się wynagrodzenie i pochodne pracownika zatrudnionego do obsługi działań związanych z realizacją programu operacyjnego kapitał ludzki w kwocie 1 216,21zł, która stanowi 13,12% planu.Niskie wykonanie planu wynika z tego, że wydatki zaczeto realizować
w miesiącu czerwcu 2008r.
Dział 854-Edukacyjna opieka wychowawcza
Na wydatki w tym dziale złożyły się stypendia i zasiłki szkolne na łączną kwotą 128 640,00zł i stanowiło to 98,68% planu rocznego. Stypendia i zasiłki wypłacano zgodnie z przyznaną pierwszą transzą dotacji na ten cel.
Dział 900-Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
W tym dziale wydatki dotyczyły:
kosztów utrzymania oczyszczalni ścieków (energia, usługi, opłaty, materiały eksploatacyjne) – 27 176,06zł,
utrzymania wysypiska komunalnego – 16 276,16zł,
utrzymania zieleni – 749,01zł,
oświetlenia dróg (energia i konserwacja) – 30 755,62zł,
kosztów referatu komunalnego (płace i pochodne, materiały biurowe, paliwo do ciągnika i koparki, materiałowe zabezpieczenie robót publicznych)
– 76 200,63zł.
Łącznie wydatki wyniosły 151 157,48zł i stanowiły 51,51% planu rocznego.
Dział 921-Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Na wydatki w tym dziale złożyły się dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 rok oraz dotacja dla Gminnej Biblioteki Publicznej w Bobrownikach. Łączna kwota wydatków wyniosła 24 738,36zł.
Stanowiło to 56,14% planu rocznego.
Dział 926-Kultura fizyczna i sport
Wydatki w tym dziale dotyczyły pomocy dla klubu sportowego „Wiślanin” (delegacje sędziowskie, zakup sprzętu sportowego, utrzymanie boiska sportowego, ubezpieczenia zawodników) w kwocie 3 509,40zł, było to 33,26% planu rocznego. W I półroczu nie ponoszono kosztów opłat regulaminowych.
Łącznie wydatki budżetowe w I półroczu 2008 roku wyniosły
3 898 545,50zł, co stanowi 40,20% planu rocznego, z tym, że w zakresie wydatków bieżących zrealizowano 53,61% planu rocznego,
a w zakresie inwestycji zrealizowano 0,95% planu rocznego.
W I półroczu 2008 Gmina osiągnęła nadwyżkę w wysokości
537 171,15zł, przy planowanym deficycie rocznym 1 172 546,00zł.
Gmina po stronie rozchodów spłaciła raty kredytów i pożyczek
w kwocie 151 731,76zł.
W I półroczu kredytów i pożyczek nie zaciągano.
Suma środków z rozliczeń międzyokresowych do dyspozycji w 2008 roku wyniosła 319 760,00zł.
Zadłużenie budżetu na koniec I półrocza 2008 wynosi 1 354 943,28zł.
W zakresie inwestycji zrealizowano:
Budowa wodociągu gminnego kwota 23 566,46zł.
Wydatki dotyczyły projektu i uzdodnienia lokalizacji dla sieci wodociagowej we wsiach Stare Rybitwy i Białe Błota.
Budowa kompleksu boisk sportowych „Orlik 2012” - podpisano umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków Urzędu Marszałkowskiego, oraz uzyskano zapewnienie dofinansowania z budżetu Wojewody.
Sala gimnastyczna – ponowiony został wniosek do Wojewody Kuj.-Pom. o dofinansowanie budowy sali.
Podpisano umowę na dofinansowanie ze srodków FOGR modernizacji drogi gminnej Stary Bógpomóż – Polichnowo.
Złożono wniosek o dofinansowanie ze środków PROW wykonania nawierzchni asfaltowej na odcinku 2,88km drogi Polichnowo-Gnojno.
Realizacja zadań zleconych i powierzonych
W zakresie zadań zleconych realizowano następujące zadania:
U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i obrony cywilnej.
- dochód planowany 55 600,00zł wykonano w 53,06%
- wydatki dotyczyły wynagrodzeń pracowników i wykonano je
w wysokości uzyskanej dotacji, tj. 29 500,00zł.
Prowadzenie rejestru wyborców.
- dochód planowany 800,00zł wykonano w 51,14%,
- wydatków nie realizowano.
Zwrot podatku akcyzowgo od paliwa rolniczego.
- dochód wykonano w kwocie 40 566,84zł i jest to 100,00% planu,
- wydatki wykonano w kwocie 39 771,36zł, co stanowi 98,04% planu.
W pełni zrealizowano wnioski rolników.
Świadczenia rodzinne.
- zrealizowano dochód w kwocie 634 800,00zł przy planowanym dochodzie rocznym 1 197 000,00zł,
- wypłacono świadczenia na kwotę 610 388,42zł oraz wydatki administracyjne 17 489,52zł. Łącznie jest to 627 877,94zł. Świadczenia realizowano zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpis na wydatki administracyjne w wysokości 3% kwoty dotacji.
Składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej.
- dochód w kwocie 4 850,00zł przy planowanym rocznym 9 000,00zł,
- wydatki w kwocie 4 700,90zł.
Zasiłki stałe, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od tych zasiłków.
- zrealizowano dochody w kwocie 37 827,00zł przy planie rocznym
92 000,00zł,
- wypłacono świadczenia w wysokości 36 647,02zł.
Wybory uzupełniajace do Rady Gminy:
- uzyskano dotację w planowanej wysokości tj. 2 137,00zł,
- wypłacono diety komisji i pokryto pozostałe wydatki związane
z organizacją wyborów w wysokości uzyskanej dotacji, tj. 2 137,00.
W zakresie zadań powierzonych na podstawie porozumień działalności nie prowadzono.
Gminny Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej
Stan środków na początku roku – 6 450,20zł
Dochody ( odpisy za opłaty za gospodarcze korzystanie środowiska i kary)
– 6 965,63zł
Wydatki (dofinansowanie wyjazdu dzieci na "Zielona Szkołę" – 1 000,00zł
Stan środków na koniec I półrocza 2008 – 12 415,83zł.
Zadania zlecone w zakresie uzyskanych dochodów na rzecz budżetu wojewody:
Dz.750, Rozdz.75011, Parag.2350
Plan 6 300,00zł,
Uzyskano dochody w kwocie 3 720,00zł (opłaty za dowody osobiste), z czego przekazano na r-k dochodów budżetu gminy kwotę 186,00zł, do budżetu wojewody kwotę 3 534,00zł,
Dz.852, Rozdz.85212, Parag.0970
Plan 3 000,00zł,
Uzyskano dochody w wysokości 7 287,60zł (zwrot zaliczki alimentacyjnej)świadczeń rodzinnych i wychowawczych), z czego przekazano na r-k dochodów budżetu gminy kwotę 3 643,80zł, pozostała kwota 3 643,80zł stanowi należność budżetu wojewody.
Dz.852, Rozdz.85212 Parag.2910
Plan 0zł
Uzyskano dochody w wysokości 334,8zł (zwrot świadczeń ZUS), całość przekazano do budżetu wojewody.
Zaległości w przekazywaniu środków nie występują.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta i Gminy Bobrowniki