Zarządzenia

Zarzadzenie nr 18/2008 Wójta Gminy Bobrowniki z dnia 30.07.2008 roku w sprawie zmian w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, zasad.......

 

Zarządzenie nr 18/2008

Wójta Gminy Bobrowniki

z dnia 30.07. 2008 roku

w sprawie zmian w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, zasad przeprowadzania inwentaryzacji, zakładowego planu kont i zasad rachunkowości wprowadzonej Zarządzeniem nr 3/2001 Wójta Gminy Bobrowniki z dnia 14 wrzesnia 2001 roku zmienionej Zarządzeniem Wójta Gminy Bobrowniki nr 3/2002 z dnia 28.03.2002 roku, Zarządzeniem Wójta Gminy Bobrowniki nr 2/2003 z dnia 20.01.2003 roku, Zarządzeniem Wójta Gminy Bobrowniki nr 15/2006 z dnia 28.09.2006 roku.

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 72 poz 422) wprowadza się następujace zmiany w „instrukcji obiegu i kontroli dokumentów, zasad przeprowadzania inwentaryzacji, zakładowego planu kont

i zasad rachunkowości” obowiązującej jednostki organizacyjne Gminy Bobrowniki:

§ 1. W „Zasadach rachunkowości” w p-kcie 1 dodaje się:

11) Do przychodów Urzędu zalicza się dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych.

Należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek.

12) Wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, z zastrzeżeniem, że odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących rozchodów budżetu zalicza się do wyników na pozostałych operacjach niekasowych. Odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących funduszy tworzonych na podstawie ustaw obciążają fundusze. Odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek.

13) Odpisy aktualizujące wartość należności są dokonywane nie później niż na dzień bilansowy.

14) Odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty.

§ 2. W planie kont dla jednostki budżetowej Urząd Gminy - „jednostka” wprowadza sie następujace zmiany:

Konto 290 - "Odpisy aktualizujące należności"

Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących należności.

Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizujących należności,

a na stronie Ma wartość odpisów aktualizujących należności.

Saldo Ma konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.

Konto 904 - "Niewygasające wydatki"

Konto 904 służy do ewidencji niewygasających wydatków.

Na stronie Wn konta 904 ujmuje się:

1)   wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków, na podstawie ich sprawozdań budżetowych, w korespondencji z kontem 225;

2)   przeniesienie równowartości wydatków dokonanych z wyodrębnionych rachunków środków finansowych funduszy pomocowych objętych planem niewygasających wydatków, w korespondencji z kontem 960;

3)   przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe.

Na stronie Ma konta 904 ujmuje się wartość planu niewygasających wydatków.

Konto 904 może wykazywać saldo Ma do czasu zrealizowania planu niewygasających wydatków lub do czasu wygaśnięcia planu niewygasających wydatków.

Konto 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych"

Konto 221 służy do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych, z wyjątkiem należności zahipotekowanych ujmowanych na koncie 226.

Na stronie Wn konta 221 ujmuje się należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat.

Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności.

Na koncie 221 ujmuje się również należności z tytułu podatków. Zapisy z tego tytułu mogą być dokonywane na koniec okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań z ewidencji podatkowej (zaległości i nadpłaty).

Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą.

Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w dochodach budżetowych.

Konto 226 - "Długoterminowe należności budżetowe"

Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem, a w szczególności należności należności zahipotekowanych.

Na stronie Wn konta 226 ujmuje się ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych przeksięgowanych do zahipotekowanych, w korespondencji z kontem 221.

Na stronie Ma konta 226 ujmuje się ustanie hipoteki i przeksięgowanie należności do należności

z tytułu dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 221.

Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość należności zaliczanych do długoterminowych.

Konto 800 - "Fundusz jednostki"

Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.

Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.

Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:

1)   przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860;

2)   przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222;

3)   przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, rozliczenia wyniku finansowego z konta 820;

4)   przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810;

5)   pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

6)   różnice z aktualizacji środków trwałych;

7)   wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji;

8)   pasywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek;

9)   wartość środków obrotowych przekazanych w ramach centralnego zaopatrzenia.

Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:

1)   przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860;

2)   przeksięgowanie, pod datą sprawozdania finansowego, zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223;

3)   wpływ dotacji i środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji;

4)   różnice z aktualizacji środków trwałych;

5)   nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji;

6)   aktywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek;

7)   wartość środków obrotowych otrzymanych w ramach centralnego zaopatrzenia.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.

Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.

–  likwiduje się konto 997- „Zaangażowanie środków funduszy pomocowych”.

 

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z tym, że paragraf § 2 obowiązuje od roku bilansowego 2009.

 

Wójt Gminy Bobrowniki

mgr Tadeusz Grzegorzewski

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 30.07.2008r.
Dokument wytworzony przez: Referat finansowy
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: P. Grudowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 sierpnia 2008 15:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Grudowska
Ilość wyświetleń: 3047
05 sierpnia 2008 15:39 (Małgorzata Grudowska) - Utworzenie dokumnetu.