Sprawozdanie
z realizacji budżetu
Gminy Bobrowniki
w I półroczu 2007 roku
Bobrowniki, lipiec 2007
Realizacja budżetu Gminy Bobrowniki za
I półrocze 2007 rok.
Część opisowa.
Budżet Gminy Bobrowniki na 2007 rok po ostatniej nowelizacji zarządzeniem Wójta Gminy Bobrowniki Nr 11/2007 z dnia 19.06.2007 roku wyniósł po stronie dochodów 7 874 626zł i po stronie wydatków
8 156 234zł. Deficyt budżetowy w kwocie 281 608zł. Z bieżących dochodów budżetowych 2007 roku zaplanowano 44 392zł na spłatę rat kredytów. Planowany brak dochodów na zrównoważenie wydatków budżetowych wynosi łącznie 326 000zł i zwiazany jest z zakupem samochodu dla OSP w Bobrownikach, a pokryty ma być pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 326 000zł.
Po stronie rozchodów budżetu zaplanowano spłaty rat kredytów na sumę 195 710 zł, na które przeznaczono wolne środki z lat ubiegłych w kwocie 151 318zł oraz środki z dochodów budżetowych 2007r. w kwocie 44 392zł.
Dochody budżetowe
Dział 010-Rolnictwo i łowiectwo
Na dochody w tym dziale składały się wpływy za wodę i odprowadzanie ścieków w kwocie 45 864,86zł, dotacja na zwrot podatku akcyzowego od paliwa na cele rolnicze w kwocie 20 643,81zł, oraz wypłaty mieszkańców na budowę wodociagu w kwocie 53 035,00zł. Łącznie w dziale było
to 119 543,67zł, co stanowi 47,63% planu rocznego. Niższe od planowanego wykonanie dochodów w tym dziale wynika z mniejszych od planowanych wpływów z tyt. udziału mieszkańców w budowie wodociągu (37,88%).
Dział 600- Transport i łączność
Dochód w tym dziale stanowiły darowizny na remont dróg gminnych w kwocie 440,00zł. Dochód nie był planowany.
Dział 700- Gospodarka mieszkaniowa
Wpływy w tym dziale stanowiły:
opłata za wieczyste użytkowanie nieruchomości – 150zł,
czynsze dzierżawne i za lokale mieszkalne – 11 462,00zł.
Razem dało to kwotę 11 612,00 zł.
Stanowiła ona 55,13% planu rocznego.
Dział 710- Działalność usługowa
Planowany dochód w tym dziale - dotacja do ochrony grobów wojennych , nie został zrealizowany.
Dział 750-Administracja publiczna
Na dochody w tym dziale składały się:
dotacja celowa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej (U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i O.C.)
w kwocie 22 800,00zł,
należności za sprzedane we wcześniejszych latach grunty PFZ oraz za sporządzenie list wyborców do izb rolniczych w łącznej kwocie 404,70zł,
prowizje, koszty administracyjne w kwocie 1 072,77zł,
wpływy z odsetek od należności innych niż podatkowe
w kwocie 7 423,36zł,
grzywny i zasądzone kary pieniężne 900,00zł,
darowizny 245,00zł,
wpływy z usług 83,70zł.
Razem dało to kwotę 32 929,53zł.
Stanowiła ona 55,81% planu rocznego.
Dział 751-Urzędy naczelnych organów władzy państw., kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa.
Na dochody w tym dziale składały się dotacje celowe na prowadzenie rejestru wyborców w kwocie 398,00zł.
Planowane dochody w tym dziale zrealizowano w 49,75%.
Dział 754-Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.
Planowany dochód w tym dziale stanowiła dotacja celowa na zakup nowego samochodu pożarniczego dla jednostki OSP w Bobrownikach.
Dochodu w I półroczu nie zrealizowano.
Dział 756-Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Na dochody w tym dziale składały się następujące wpływy:
z podatku dochodowego od osób fizycznych płaconych w
formie karty podatkowej – dochodów nie zrealizowano,
z podatków od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych: od nieruchomości – 777 385,50zł, rolnego – 360,00zł, leśnego – 7 718,00zł,od środków transportowych – 15 496,75zł, od czynności cywilnoprawnych - 40,00zł, odsetki od tych należności – 274,87zł,
z podatków i opłat od osób fizycznych: od nieruchomości – 31 655,56zł, rolnego – 24 930,28zł, leśnego – 10 301,28zł, od środków transportowych – 8 177,08zł, od spadków i darowizn – 7 922,87zł,od posiadania psów – 66,00zł, opłaty targowej – 2 570,00zł, od czynności cywilnoprawnych – 7 615,00zł, odsetki od tych należności – 769,22zł,
z Urzędu Skarbowego z opłaty skarbowej w kwocie 3 634,00zł, opłaty za czynności urzędowe w kwocie 1 378,00zł, za zezwolenia na sprzedaż alkoholu 16 371,01zł.
udziały Gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa: od osób prawnych 127,04zł i osób fizycznych 198 367,00zł.
Łącznie w dziale wyniosły one to 1 115 159,46zł i stanowi to 50,10% planu.
Dział 758-Różne rozliczenia
Na dochody w tym dziale składały się dochody z subwencji ogólnej dla gmin:
część oświatowa – 1 368 984,00zł,
część wyrównawcz – 285 024,00zł,
część równoważąca – 60 342,00zł,
Łącznie w dziale osiągnięto dochód w wysokości 1 714 350,00zł stanowiący 58,80% planu rocznego.
Dział 801-Oświata i wychowanie
Dochód w tym dziale stanowiły opłaty za przedszkole w kwocie 9 409,00zł, dotacja celowa na nauczanie języka angielskiego w klasach I szkoły podstawowej w kwocie 5 267,00zł oraz na dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników
w kwocie 4 848,00zł.
Łącznie w dziale zrealizowano dochody na sumę 19 524,00zł.
Plan dochodów w dziale zrealizowano w 13,49%. Niskie wykonanie planu dochodów spowodowane jest nie uzyskaniem zaplanowanej dotacji na budowę obiektów sportowych przy szkole podstawowej w Bobrownikach.
Dział 852-Pomoc społeczna
Na dochody w tym dziale składały się wpływy z dotacji celowych na:
świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego 628 000,00zł
składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej w kwocie 4 765zł,
zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podopiecznych GOPS w kwocie 249 052,00zł,
ośrodek pomocy społecznej (łącznie z opiekunkami) w kwocie
65 400,00zł,
dożywianie uczniów w kwocie 26 678,00zł,
na zasiłki „suszowe” - refundacja za wypłacone zasiłki w 2006r.- w kwocie 500,00zł.(dochód nieplanowany).
Łącznie wyniosły 974 395,00zł co stanowi 48,61% planu rocznego.
Dział 854-Edukacyjna opieka wychowawcza
Dochody w tym dziale stanowiła dotacja celowa na stypendia szkolne w kwocie 89 493,00zł i było to 100,00% planu rocznego.
Dział 900-Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wpływy w tym dziale stanowiła opłata produktowa w kwocie 14,87zł i było to 0,15%% planu rocznego dochodów w dziale. Bardzo niskie wykonanie planu dochodów wynika z tego, iż nie osiągnięto planowanych dochodów za przyjmowanie odpadów na wysypisko komunalne.
Łącznie uzyskano dochody na kwotę 4 077 859,53zł, która stanowiła 51,78 % planu rocznego.
Wydatki budżetowe
Dział 010-Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki w tym dziale dotyczyły materiałów zakupionych na remonty hydroforni i sieci wodociągowej oraz bieżącą eksploatację w kwocie 17 884,75zł, usług związanych z siecią wodociągową i stacjami uzdatniania wody (dozór techniczny, badania wody usuwanie awarii) w kwocie 1 724,44zł, zakup energii 11 421,25zł, opłaty za gospodarcze korzystanie środowiska 4 836,00zł, budowa wodociągu dla wsi Stara Rzeczna i Rachcin oraz mapy do celów projektowych na wodociąg w Starych Rybitwach i Białych Błotach w kwocie 194 665,40zł, oraz zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego
w kwocie 20 550,57zł.
Łącznie było to 251 082,41zł.
Wydatki stanowiły 59,24% planu rocznego.
Dział 600-Transport i łączność
Wydatki w tym dziale to koszt remontów i zimowego utrzymania dróg, z tego wydatki materiałowe (głównie zakup żużla) w kwocie 10 591,38zł, usługi w kwocie 6 954,80zł (głównie zasypanie piaskiem kamienia na drodze do Gnojna). Ogółem wydano 17 546,18zł, co stanowi 97,48% planu rocznego. Wysokość wykonania planu w dziale wynika z tego, że większość robót na drogach związanych z remontami wykonuje się po sezonie zimowym.
Dział 710-Działalność usługowa
Wydatki w tym dziale związane były z opracowywaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania działek i wyniosły 1 315,00zł. Stanowi to 15,47% planu rocznego. Wykonanie finansowe uwarunkowane jest ilością wydawanych decyzji. Ponadto w dziale nie realizowano zaplanowanych wydatków związanych z ochroną grobów wojennych.
Dział 750-Administracja publiczna
Na wydatki w tym dziale składały się:
realizacja zadań z zakresu administracji rządowej (U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i O.C.) na kwotę 45 705,99zł.
wydatki związane z obsługą rady gminy na kwotę 17 535,77zł,
wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu, tj. płace i pochodne, podróże służbowe, szkolenia, materiały biurowe, energia, telefony, poczta, ogrzewanie, utrzymanie samochodu służbowego itp. na łączną kwotę 423 802,33zł,
Razem dało to kwotę 487 044,09zł.
Stanowiła ona 58,63% planu rocznego. Duże wykonanie planu wydatków związane jest z prowadzonymi pracami remontowymi w budynku Urzędu oraz z tym, że refundacja z Powiatowego Urzedu Pracy za wynagrodzenia pracowników robót publicznych przekazywana jest na rachunek Gminy w następnym miesiącu po wypłacie.
Dział 751-Urzędy naczelnych organów władzy państw., kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
Wydatków w tym dziale nie realizowano.
Dział 754-Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Na wydatki w tym dziale składały się koszty utrzymania gotowości bojowej jednostek OSP, w tym głównie wynagrodzenie komendanta i kierowcy, zakup paliwa i energii elektrycznej, opon, remonty sprzętu, ubezpieczenia, zakup samochodu pożarniczego od Urzędu Gminy Lipno, zakup i montaż systemu powiadamiania,zakup węży, łącznie na kwotę kwotę 23 888,71zł, co stanowi 4,70% planu rocznego. Niskie wykonanie planu wydatków związane jest z tym, że w I półroczu nie dokonano zakupu nowego samochodu dla jednostki OSP w Bobrownikach. W zakresie wydatków bieżących wykonanie planu rocznego wyniosło 71,30% i spowodowane było koniecznością zlecenia usług i zakupu materiałów których wcześniej nie przewidywano. Dział 756-Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Wydatki w tym dziale to inkaso sołtysów. Kwota wydatków 1 165,70zł stanowiła 58,29% planu rocznego. Wysokość wypłaconego inkasa zależy od kwot wpłaconych podatków bezpośrednio do inkasentów. W II półroczu wpłaty podatków są mniejsze.
Dział 757-Obsługa długu publicznego
Wydatki w tym dziale to odsetki od pożyczek i kredytu bankowego.
W sumie zapłacono 12 117,60zł, co stanowiło 31,07% planu rocznego. Na niższe wykonanie planu wydatków wpływ miało to, że w I półroczu Gmina nie płaciła jeszcze odsetek od pożyczki z WFOŚiGW zaciągniętej na budowę wodociądu we wsiach Rachcin i Stara Rzeczna.
Dział 801-Oświata i wychowanie
Na wydatki w tym dziale składały się koszty utrzymania:
szkół podstawowych (wynagrodzenia i pochodne, podróże służbowe, , ogrzewanie, energia elektryczna, wyposażenie, remonty, itp.) – kwota
1 096 862,16zł, co stanowi 54,67% planu wydatków bieżących. W dziale poniesiono również wydatki inwestycyjne w kwocie 8 540,00zł na dokumentację obiektów sportowych przy szkole podstawowej w Bobrownikach, która to kwota stanowi 3,72% planowanych wydatków inwestycyjnych,
przedszkola (wynagrodzenia i pochodne, materiały i wyposażenie, energia, opał, wyżywienie, itp.) – kwota 87 096,76zł,co stanowi 51,48% planu rocznego,
gimnazjum (wynagrodzenia i pochodne, remonty budynków, podróże służbowe, wyposażenie, ogrzewanie, itp.) – kwota 489 994,15zł, co stanowi 53,12%, planu rocznego,
dowozu dzieci do szkół (wynagrodzenia i pochodne, paliwo, remonty pojazdów, itp. ) – kwota 76 127,33zł,co stanowi 46,88% planu rocznego wydatków bieżących. Dokonano również zakupu autobusu szkolnego za kwotę 79 300,00zł, która stanowi 99,13% planu rocznego wydatków inwestycyjnych w tym rozdziale,
Gminnego Zespołu Oświaty (wynagrodzenia i pochodne, podróże służbowe, obsługa programów komputerowych, itp.) – kwota 72 500,93zł, co stanowi 38,60% planu rocznego,
dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli - kwota 8 692,00zł, co stanowi 41,23% planu rocznego. Wydatki realizowano na podstawie skierowań na szkolenia wystawionych przez dyrektorów szkół,
w I półroczu nie dofinansowywano pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników.
Ogółem w dziale oświata i wychowanie wydano 1 919 113,33zł, co stanowi 50,71% planu rocznego.
Dział 851-Ochrona zdrowia
W dziale tym wydatkowano 9 471,32zł. na realizację programu profilaktyki antyalkoholowej ( utrzymanie świetlicy integracyjnej, spektakle, wyjazdy, konkursy, a takze diety członków komisji antyalkoholowej).
Kwota wydatków stanowiła 43,05% planu rocznego.
Dział 852-Pomoc społeczna
Na wydatki w tym dziale składały się:
świadczenia rodzinne, alimentacyjne, tzw"becikowe", składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, oraz wynagrodzenie wraz z pochodnymi pracownika - razem 630 017,24zł,
składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej w kwocie 4 768,27zł,
zasiłki i pomoc w naturze, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podopiecznych GOPS w łacznej kwocie 239 237,16zł,
dodatki mieszkaniowe w kwocie 9 636,09zł,
wydatki związane z utrzymaniem ośrodka pomocy społecznej (wynagrodzenia i pochodne, materiały i wyposażenie, szkolenia, podróże służbowe, opieka autorska nad programem komputerowym „POMOST” itp.), oraz płace opiekunek w kwocie 73 134,97zł,
dożywianie uczniów i zasiłki celowe w przypadkach losowych w kwocie
66 518,84zł, oraz zwrot dotacji pobranej w nadmiarze w kwocie 6 827,00zł.
Razem w dziale wydatkowano 1 030 139,57zł.
Stanowiło to 49,38% planu rocznego.
Dział 854-Edukacyjna opieka wychowawcza
Na wydatki w tym dziale złożyły się stypendia i zasiłki szkolne na łączną kwotą 89 353,00zł i stanowiło to 99,84% planu rocznego. Zasiłki wypłacano zgodnie z przyznaną pierwszą transzą dotacji na ten cel.
Dział 900-Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
W tym dziale wydatki dotyczyły:
kosztów utrzymania oczyszczalni ścieków (energia, usługi, opłaty, materiały eksploatacyjne) – 26 657,99zł,
utrzymania wysypiska komunalnego – 12 791,00zł,
utrzymanie zieleni – 296,48zł,
oświetlenie dróg (energia i konserwacja) – 35 077,15zł,
koszty referatu komunalnego (płace i pochodne, materiały biurowe, paliwo do ciągnika i koparki, materiałowe zabezpieczenie robót publicznych)
– 75 958,54zł.
Łącznie wydatki wyniosły 150 781,16zł i stanowiły 52,26% planu rocznego.
Dział 921-Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Na wydatki w tym dziale złożyły się koszty utrzymania biblioteki publicznej (wynagrodzenia i pochodne, zakup książek, prasy, opłaty) w kwocie
27 163,68zł.
Stanowiło to 61,64% planu rocznego. Biblioteka zrealizowała w I półroczu większość planowanych wydatków na zakup książek.
Dział 926-Kultura fizyczna i sport
Wydatki w tym dziale dotyczyły pomocy dla klubu sportowego „Wiślanin” (delegacje sędziowskie, zakup sprzętu sportowego, utrzymanie boiska sportowego, ubezpieczenia zawodników, opłaty regulaminowe) w kwocie 4 896,35zł, było to 46,41% planu rocznego.
Łącznie wydatki budżetowe w I półroczu 2007 roku wyniosły
4 025 078,10zł, co stanowi 49,35% planu rocznego, z tym, że w zakresie wydatków bieżących zrealizowano 53,17% planu rocznego,
a w zakresie inwestycji zrealizowano 25,39% planu rocznego.
W I półroczu 2007 Gmina osiągnęła nadwyżkę w wysokości
52 781,43zł, przy planowanym deficycie rocznym 281 608,00zł.
Gmina po stronie rozchodów spłaciła raty kredytów w kwocie 39 705,88zł.
Na pokrycie deficytu budżetowego w I półroczu pożyczek nie zaciągano.
Suma środków z rozliczeń międzyokresowych, do dyspozycji w 2007 roku wyniosła 151 318,38zł.
Zadłużenie budżetu na koniec I półrocza 2007 wynosi 1 190 278,80zł.
W zakresie inwestycji zrealizowano:
1.Budowa wodociągu gminnego kwota 194 665,40zł, w tym roboty budowlane we wsiach Stara Rzeczna i Rachcin za kwotę 151 821 38zł, a także mapy dla potrzeb projektowych w zwiazku z planowanym wodociągiem dla wsi Stare Rybitwy i Białe Błota w kwocie 21 599,99zł.
2.Zakup autobusu do przewozu uczniów do szkół za kwotę 79 300zł
3.Dokumentacja na zagospodarowanie terenu przy Szkole Podstawowej w Bobrownikach kwota 8 540zł.
4.Zakup samochodu pożarniczego dla OSP z Gminy Lipno kwota 2 500zł.
Realizacja zadań zleconych i powierzonych
W zakresie zadań zleconych realizowano następujące zadania:
1.U.S.C., ewidencja ludności, sprawy wojskowe i Obrony Cywilnej.
- dochód planowany 42 400,00zł wykonano w 53,77%
- wydatki dotyczyły wynagrodzeń pracowników i wykonano je
w wysokości t.j. 20 962,00zł.
2.Prowadzenie rejestru wyborców.
- dochód planowany 800,00zł wykonano w 49,75%,
- wydatków nie realizowano.
3.Zwrot podatku akcyzowgo od paliwa rolniczego.
- dochód wykonano w kwocie 20 961,57zł i jest 100,00% planu,
- wydatki wykonano w kwocie 20 550,57zł, co stanowi 98,04% planu.
W pełni zrealizowano wnioski rolników.
4.Świadczenia rodzinne.
- zrealizowano dochód w kwocie 628 000,00zł przy planowanym dochodzie rocznym 1 319 000,00zł,
- wypłacono na świadczenia na kwotę 610 448,58zł oraz wydatki administracyjne 17 054,00zł. Łącznie jest to 627 502,58zł. Świadczenia realizowano zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpis na wydatki administracyjne w wysokości 2% kwoty dotacji.
5.Składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej.
- dochód w kwocie 4 765,00zł przy planowanym rocznym 9 000,00zł,
- wydatki w kwocie uzyskanej dotacji, t.j. 4 765,00zł.
6.Zasiłki stałe, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od tych zasiłków.
- zrealizowano dochody w kwocie 50 608,00zł przy planie rocznym
102 444,00zł,
- wypłacono swiadczenia w wysokości 47 883,09zł.
W zakresie zadań powierzonych na podstawie porozumień działalności nie prowadzono.
Gminny Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej
Stan środków na początku roku – 4 355,28zł
Dochody ( odpisy za opłaty za gospodarcze korzystanie środowiska i kary)
– 3 991,84zł
Wydatki (dofinansowanie wyjazdu dzieci na "Zielona Szkołę" – 2 000,00zł
Stan środków na koniec I półrocza 2007 – 6 347,12zł.